BlogList Malaysia

11 August 2012

Pakatan Rakyat: RCI ‘sudah terlambat’ untuk Sabah

KUALA LUMPUR, 11 Ogos — Pihak pembangkang Pakatan Rakyat (PR) hari ini mengecam Suruhanjaya Siasatan Di Raja (RCI) yang ditubuhkan untuk menyiasat isu pendatang tanpa izin di Sabah, dan mengatakan bahawa RCI itu tidak berkuasa dan "terlalu lambat".

Petang ini, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak telah memberi RCI enam bulan untuk menyiasat dakwaan bahawa orang asing telah diberikan kad pengenalan untuk mengundi.

Lim Kit Siang dari DAP hari ini memberitahu The Malaysian Insider bahawa terdapat "satu lautan keraguan bahawa kerajaan ikhlas dengan RCI untuk menyelesaikan masalah ini yang sudah lama berlanjutan" selama empat dekad


"Apakah bidang yang boleh disiasat oleh RCI?" beliau bertanya. "Apakah bidang yang ia tidak boleh siasat?"

"Bolehkah RCI fokus pada Project M dan panggil Dr M untuk menjadi saksi utama?" beliau bertanya dan mendakwa ia merupakan satu "punca yang diakui (ramai)".

Pihak pembangkang telah mendakwa bahawa kerajaan, terutamanya bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, telah memberi kad pengenalan Malaysia kepada orang asing dan mendaftarkan mereka sebagai pengundi untuk membantu BN kekal berkuasa.

Lim juga bertanya kenapa BN perlu mengambilkan masa enam bulan untuk memuktamadkan terma RCI itu dan berkata ini menunjukkan kekurangan "ilitizam politik yang nyata".

"Ada keraguan kalau RCI itu berupaya menangani (kes pendatang tanpa izin) 1.5 hingga 2 juta kes dalam enam bulan," beliau berkata dalam komen beliau tentang enam bulan yang dibagi untuk penyiasatan itu.
Ketua PKR Johor Datuk Chua Jui Meng juga seperti rakan sekutunya kurang yakin dengan tindakan BN itu.

Beliau berkata RCI itu merupakan tindakn oleh perdana menteri untuk "mengaburkan isu itu dan mengurangkan impaknya ke atas corak mengundi di Sabah."

"Kami tidak mengharapkan banyak dari RCI ini. RCI yang lalu telah dibuktikan tidak berkesan (toothless)," kata bekas menteri Kabinet itu melalui telefon.

"Ia tidak mempunyai terma-terma untuk mencadangkan tindakan untuk diambil terhadap mereka yang terlibat dalam pengeluaran IC biru atau kewarganegaraan."

Beliau berkata ini merupakan "omission yang kejam dan zalim" dan merupakan "ketidakadilan kepada orang Sabah".

Berdasarkan lapan perkara terma RCI yang diumumkan oleh Najib di Sabah petang ini, panel RCI tidak akan menyiasat dakwaan tentang siapa yang memberi kewarganegaraan kepada pendatang tanpa izin atau sebab-sebab pemberian kewarganegaraan itu.

Chua mengkritik pelantikan orang yang "pro-establishment (pro-kerajaan)" untuk menjadi ahli panel RCI itu, tetapi tidak mengutuk pengerusi RCI itu.

Panel yang mempunyai lima ahli itu akan diketuai oleh bekas hakim Sabah and Sarawak Tan Sri Steve Shim Lip Kiong.

Empat ahli suruhjaya itu adalah bekas naib canselor Universiti Malaysia Sabah, Datuk Seri Prof Dr Kamaruzaman Ampon; bekas peguam negeri Sabah, Tan Sri Herman J. Luping; bekas timbalan pengerusi Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia dan bekas ketua polis Kuala Lumpur, Datuk Henry Poy-Wu; dan bekas setiausaha negeri Sabah, Datuk Kee Mustafa.

Nik Nazmi Nik Ahmad yang juga dari PKR berkata bahawa terma-terma itu “tidak berkata apa-apa tentang membersihkan senarai pengundi dari pendatang tanpa izin”.

"Kalau pilihan raya dipanggil sebelum RCI itu (menghabiskan siasatannya), ia (RCI) itu akan tidak bermakna," kata beliau, merujuk kepada pilihan raya umum ke-13 yang mesti dipanggil pada April tahun depan. - TMI


Blog Archive

Bloglist 3 (TERKINI)

Bloglist ProBN

Bloglist 4 (TERKINI)

Bloglist ProBN 2

Bloglist 5 (TERKINI)

  © Bloglist Malaysia by Ourblogtemplates.com> 2008

Kembali Ke Atas