BlogList Malaysia

27 July 2018

DAP Bodoh Cuba Bangkitkan Kemarahan Melayu

DAP bidas Maszlee tak beri SMPC peruntukan



KUALA LUMPUR - DAP membidas kenyataan Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik di Dewan Rakyat yang menyatakan sekolah Menengah Persendirian Cina (SMPC) tidak termasuk dalam sistem pendidikan kebangsaan dan tidak akan menerima peruntukan kementerian

Ketua DAPSY Kebangsaan, Wong Kah Woh mengingatkan Maszlee bahawa kerajaan Pakatan Harapan menyokong SMPC dan mengiktiraf Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC).

"Segala jawapan yang diberikan oleh menteri sepatutnya memaparkan kesediaan Kementerian Pendidikan untuk merealisasikan pembaharuan ini dan bukannya bergantung semata-mata kepada jawapan standard ala BN.

"Walaupun SMPC bukan sebahagian daripada sistem pendidikan negara, sekolah itu memainkan peranan dalam mendidik pelajar dan ia harus diiktiraf," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Maszlee, dalam jawapan bertulis kepada Datuk Seri Wee Ka Siong (BN-Ayer Hitam) di Dewan Rakyat, menyatakan Kementerian Pendidikan tidak menyediakan peruntukan bagi sekolah dan murid yang belajar di Sekolah Menengah Persendirian Cina (SMPC) kerana SMPC tidak digolong di bawah mana-mana kategori institusi pendidikan dalam sistem pendidikan nasional.

Turut sependapat dengan Kah Woh adalah Adun Bercham, Ong Boon Piow yang mengkritik Maszlee kerana lebih mendengar desakan ibu bapa tertentu untuk menukar warna kasut sekolah berbanding menjaga kebajikan sekolah Cina.

"Ramai ibu bapa daripada kaum Melayu dan India menghantar anak-anak mereka ke SMPC, manakala UEC diiktiraf secara meluas di peringkat antarabangsa.

"Menteri pendidikan dari Harapan tetapi jawapannya merosakkan dan tidak menghormati rakan PH. (Langkah ini) mesti dikritik dalam PH," katanya.

Dalam pada itu beliau turut menggesa Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad agar menilai semula kesesuaian Maszlee untuk terus memegang jawatan berkenaan.

** PRU15 bersedialah PH untuk kalah semula kepada Umno BN gara-gara kebodohan dan kerakusan pemimpin cina dalam DAP yang telah jelas kelihatan kini niat busuk dan tersembunyi mereka cuba membolot hak kaum lain dan tamak apabila berkuasa.


Blog Archive

Bloglist 3 (TERKINI)

Bloglist ProBN

Bloglist 4 (TERKINI)

Bloglist ProBN 2

Bloglist 5 (TERKINI)

  © Bloglist Malaysia by Ourblogtemplates.com> 2008

Kembali Ke Atas