BlogList Malaysia

07 January 2013

Pelaburan Boustead ‘tak masuk akal’ – Rafizi

PETALING JAYA 7 Jan: Pengambilalihan syarikat Awan Megah dan Astacanggih oleh Boustead Holdings Berhad dengan bayaran RM160 juta merupakan pelaburan ‘tidak masuk akal’, kata Pengarah Strategi KEADILAN, Rafizi Ramli.

Katanya, tanah itu merupakan milik kerajaan Persekutuan dan tidak dimiliki Awan Megah serta tertakluk pada kebenaran pindah milik dan pembangunan oleh kerajaan Selangor.


Beliau merujuk kenyataan Pengerusi Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT), Tan Sri Mohd Anwar Mohd Nor kononnya pembelian Astacanggih dan Awan Megah bernilai RM160 juta adalah pelaburan yang baik.

Dalam sidang media hari ini, Rafizi menunjukkan surat bertarikh 17 Julai 2009, menyatakan rayuan kerajaan Persekutuan kepada keputusan kerajaan Selangor yang menolak permohonan kerajaan Persekutuan untuk pindah milik tanah 223 ekar di Bukit Raja kepada Awan Megah.

“Maknanya tanah itu masih hak milik kerajaan Persekutuan dan tertakluk kepada kerajaan Selangor bagi kelulusan pindah milik dan pelan pembangunan.

“Oleh itu, bayaran RM130 juta kepada Awan Megah samalah dengan beri wang kepadanya tanpa apa-apa hasil,” katanya di ibu pejabat parti.

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim menurut Rafizi berkata, kerajaan negeri menetapkan bahawa tanah itu tidak boleh dibangunkan kecuali bagi tujuan asalnya seperti yang dipohon oleh kerajaan Persekutuan.

Beliau turut menunjukkan dokumen rahsia perjanjian penswastaan antara kerajaan Persekutuan dan Awan Megah.

“Ia jelas menyatakan Bon Tanah sebagai jaminan Awan Megah untuk siapkan Puspahanas (Pusat Pengajian Pertahanan Nasional) hanya RM72.5 juta.

“Dalam keadaan Puspahanas belum siap dan nilainya RM72.5 juta, bayaran RM160 juta oleh Boustead sudah tentu tidak masuk akal,” kata Rafizi.

- keadilandaily.com


Blog Archive

Bloglist 3 (TERKINI)

Bloglist ProBN

Bloglist 4 (TERKINI)

Bloglist ProBN 2

Bloglist 5 (TERKINI)

  © Bloglist Malaysia by Ourblogtemplates.com> 2008

Kembali Ke Atas