BlogList Malaysia

27 November 2012

Taklimat Scorpene di Singapura sekarang

KUALA LUMPUR 27 November: Taklimat Scorpene oleh peguam Perancis sedang berlangsung sekarang di sebuah hotel di Singapura.

Taklimat yang bermula 12 tengahari tadi dimulakan dengan penerangan awal oleh Pengarah Eksekutif Suara Rakyat Malaysia (Suaram), Cynthia Gabriel.

Taklimat itu disampaikan kepada Ahli Parlimen Pakatan Rakyat dan peguam Suaram.

Antara Ahli Parlimen yang hadir adalah Tian Chua (KEADILAN-Batu), Mohd Hatta Ramli (PAS- Kuala Krai) Tony Pua (DAP-Petaling Jaya Utara).


Apoline Cagnate, rakan kongsi dari firma peguam Perancis, William Bourdon itu dijangka memberi taklimat sebentar lagi.

Taklimat yang sepatutnya diadakan di Parlimen Malaysia Khamis lalu tetapi ditunda ekoran masalah kebenaran memasuki Malaysia.

Ia terpaksa diubah ke Singapura berikutan halangan oleh Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishamuddin Hussein dan Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia.

Mengikut jadual asal, William dan seorang lagi peguam Perancis, Joseph Breham yang sepatutnya memberi maklumat terperinci mengenai perbicaraan Scorpene di Mahkamah Perancis.

Pada Julai 2011, kerajaan bertindak menghantar pulang William ketika tiba di KLIA untuk memberi taklimat pada majlis makan malam Suaram di Petaling Jaya.

Kapal selam Scorpene yang dibeli dari DCNS di Perancis – melibatkan komisen lebih RM500 juta dibayar kepada Perimekar Sdn Bhd, syarikat milik rakan baik Perdana Menteri – Abdul Razak Baginda.

Skandal ini dikatakan turut berhubung kait dengan pembunuhan warga Mongolia, Altantuya Shaaribuu yang dibunuh mengguna bom C4 pada 2006.

Hakim Roger Le Loire dan Serge Tournaire kini sedang meneruskan siasatan terhadap kes berkenaan di Mahkamah Tribunal deGrande Instance Perancis.

Tujuh saksi dinamakan termasuk Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak; Menteri Pertahanan, Datuk Seri Zahid Hamidi; penyiasat persendirian, P Balasubramaniam, Abdul Razak Baginda, isteri Razak, Mazlinda Makhzan, pembantu kanan beliau, Jasbir Singh Chahl serta Ahli Perniagaan, Lodin Wok Kamaruddin.

Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=40165


Blog Archive

Bloglist 3 (TERKINI)

Bloglist ProBN

Bloglist 4 (TERKINI)

Bloglist ProBN 2

Bloglist 5 (TERKINI)

  © Bloglist Malaysia by Ourblogtemplates.com> 2008

Kembali Ke Atas