Terdetik di hati kami mengapa cadangan seperti tidak dilaksanakan dengan lebih awal lagi? Mengapa perlu tunggu di ambang pilihanraya Umum ke 13, barulah kedengaran mahu melaksanakan penghapusan tol (tol percuma)? Ya…tol percuma di Selangor selepas ini….
Inilah antara berita terbaru yang kami terima yang mana kerajaan Selangor sekarang ini sedang dalam proses untuk melaksanakan tol percuma di Selangor selepas ini.
Bagaimana Kerajaan Selangor Mahu Melaksanakan Tol Percuma di Selangor?
Kami diberitahu yang mana kerajaan Selangor akan mengambilalih beberapa konsesi lebuh raya yang beroperasi di Selangor dalam masa terdekat ini. Dan dengan pengambialihan beberapa konsesi tol ini pastinya membuka “satu dimensi” baru untuk langkah seterusnya melaksanakan dasar tol percuma di Selangor. Dan dasar tol percuma selepas tol-tol ini dihapuskan, ia dijangka akan dilaksanakan pada Januari 2013.
Rupa-rupanya kerajaan negeri Selangor sekarang mempunyai kepentingan melebihi 30% dalam syarikat seperti :
Syarikat pengendali lebuhraya KESAS (melalui PKNS)
Grand Saga (Taliworks, Kumpulan Peransang Selangor – KPS)
SPRINT (KPS)
Kalau kita semak semula berita sekitar Mei 2012 yang lalu, kerajaan Selangor telah menetapkan syarat baru yang mana semua projek lebuhraya yang mahu dijalankan di Selangor pada masa hadapan memerlukan exit clause. Apa yang dimaksudkan dengan terma “exit clause” :
Exit clause yang dimaksudkan adalah, pengurusan lebuhraya akan diserah semula kepada kerajaan negeri setelah syarikat pengendali konsesi mencapai keuntungan, tanpa mengambil kira tempoh keseluruhan konsesi.
Kami petik semula sebahagian maklumat daripada laporan berkenaan tol yang pernah kami keluarkan dahulu, “Hapus Tol PLUS “Bakal” Dilakukan Kerajaan Sekarang VS Malaysia Boleh Muflis!!“
Antara Fakta Konsesi Tol Bagi – Lebuhraya-Lebuhraya di Malaysia
Pembinaan Lebuhraya Utara Selatan :
Mula Dibuka : 8 September 1994
Kos Pembinaan : RM 6 billion
Pendapatan : RM24.3 billion
Keuntungan : RM 18.3 billion setakat ini………….
ROI : 305%
Tempoh konsesi : Sehingga Disember 2038.
Pembinaan Lebuhraya Metramac
Kos Pembinaan : Hanya RM45 juta
Keuntungan : RM440 juta
ROI : 978%
Pembinaan Lebuhraya Kuala Lumpur – Karak
Kos Pembinaan : Sekitar RM451 juta
Keuntungan : RM1.4 billion
Tempoh konsesi : selama 38 tahun.
Pembinaan Lebuhraya Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP)
Kos Pembinaan : RM1,08 bilion
Keuntungan : RM1.61 bilion.
Tempoh konsesi : selama 34 tahun
Pembinaan Lebuhraya Cheras-Kajang oleh syarikat konsesi Grand Saga Sdn. Bhd. (GSSB)
Perjanjian Konsesi ditandatangani : 19 September 1995
Lebuh raya Dibuka : 15 Januari 1999.
Jarak : 11.5 kilometer itu bermula dari Persimpangan Taman Connaught, Cheras hingga ke Persimpangan Saujana lmpian, Kajang.
Kos Pembinaan : RM282 juta
Kos Pengambilan Tanah : RM 194.5 juta ditanggung oleh Kerajaan
Kos Operasi & Penyenggaraan : RM 147.31 juta (Setakat 31 Disember 2010)
Jumlah Kutipan : RM 585.5 juta (Setakat 31 Disember 2010)
Tempoh konsesi : Sehingga 2030
Kalau di Amerika, mereka juga di sana memiliki sistem tol di sana. Bezanya di sini dengan Malaysia, di Amerika mana-mana konsesi yang telah mencapai atau melepasi keuntungan yang munasabah akan ditamatkan konsesi dan langkah ini kami lihat tidak membebankan pengguna tol di sana secara berterusan. Cukuplah…nak untung berapa bilion lagi daripada pengguna tol di Malaysia. Inilah yang kami gelarkan “skim cepat kaya” golongan kapitalis di zaman moden.
Tol dalam bandar adalah kos tambahan yang sebenarnya sangat membebankan rakyat yang tinggal di bandar setiap hari, Tidak kira apa peringkat, berbanding tol antara negeri yang dikendalikan PLUS sekarang. Sudahlah dibebankan dengan bayaran meletak kereta yang tinggi, terpaksa pula membayar tol untuk sampai ke tempat kerja.
http://ibnmustaffa.blogspot.com/2012/10/tol-percuma-di-selangor-baru-nak-buat.html
11 October 2012
2 TOL PERCUMA DI SELANGOR; BARU NAK BUAT? OK LE TU..
Subscribe to:
Post Comments
(
Atom
)
0 Komen :
Post a Comment