BlogList Malaysia

09 June 2012

Isu PTPTN: Lain kali UMNO pikiaq pakai otak jangan pakai pungkok!!!


Kedah Times sering menyarankan agar Universiti atau kolej milik negeri yang dikuasai pembangkang memberi pendidikan percuma seperti apa yang diwar-warkan Anwar dan pengikutnya. Tidak ketinggalan KUIN, milik kerajaan negeri Kedah yang mereka sangat banggakan.

Selepas apa yang dilakukan pengurusan PTPTN ke atas Unisel, nampaknya Anwar dan konco-konconya adalah PAKAR temberang. Kononnya mereka boleh memberi pendidikan percuma."

Oleh: SAIBURI SUDIN

Kenyataan di atas SS petik dari blog UMNO Kedah pro Mukhriz. Pertama nak komen ayat 'kolej milik negeri yang dikuasai pembangkang'. Ayat ni mokalau dibaca oleh masyarakat antarangsa, sah depa gelak bergulin-gulin sebab bangang takdak dah.


Mana ada negeri atau negara yang dikuasai pembangkang dalam dunia ni, sebab pembangkang adakah pihak yang kalah dan tak cukup majoriti nak bentuk kerajaan. Di Kedah ni pembangkang ialah BN dan Pakatan Rakyat adalah parti yang memerintah negeri.

Kedua, dia cabar negeri yang dikuasai PR supaya beri pendidikan percuma kepada rakyat. Cabaran tu samalah macam kerajaan negeri cabar kerajaan tempatan, misalnya Majlis Daerah Pendang supaya bayar gaji kakitangan dan pengurusan daerah sendiri toksah dok harap duit kerajaan negeri.

Tanggungjawab menjaga halehwal pendidikan adalah kerja kerajaan pusat bukan negeri, sama macam jaga keselamatan (polis), kesihatan (hospital) dan sebagainya. Jika ada negeri yang urus pendidikan ia cuma bonus untuk rakyat, kalau tak bina atau besarkan KUIN pun ia bukan satu kesalahan oleh kerajaan negeri sebab itu tugas asasi pusat.

PR janjikan pendidikan percuma jika berkuasa di Pusat bukan negeri, kerana semua cukai dikutip oleh Pusat. Walaupun Kedah diperintah PR tapi semua cukai rakyat Kedah dikutip oleh Pusat. Dok tak dok pi suruh negeri bagi pendidikan percuma maka ini satu cabaran yang amat bangang!!!

PR janjikan PTPTN dihapus bersama pendidikan percuma jika memerintah Pusat. PR tak pernah janji hapus PTPTN dan TAK BERI pendidikan percuma. Jadi kalau BN nak hapus PTPTN untuk IPT di negeri PR kononnya itu kehendak PR maka ia tak betoi tanpa memberi pendidikan percuma. Ada faham??!!!

Itulaa lain kali pikiaq pakai kepala otak, bukan pakai pungkok...

http://kedahla.blogspot.com/2012/06/isu-ptptn-lain-kali-mno-pikiaq-pakai.html


Blog Archive

Bloglist 3 (TERKINI)

Bloglist ProBN

Bloglist 4 (TERKINI)

Bloglist ProBN 2

Bloglist 5 (TERKINI)

  © Bloglist Malaysia by Ourblogtemplates.com> 2008

Kembali Ke Atas