BlogList Malaysia

05 July 2011

BERSIH 2.0 - Mesyuarat Tergempar Pakatan Esok

KUALA LUMPUR, 5 Julai — Pakatan Rakyat akan mengadakan satu mesyuarat tergempar esok untuk membincangkan isu Himpunan Bersih 2.0 Sabtu ini.

Menurut Penasihat DAP Lim Kit Siang (gambar), dijangka akan membincangkan tentang nasihat Yang di-Pertuan Agong berhubung perhimpunan itu.

“Saya paling tertarik dengan nasihat Yang di-Pertuan Agong apabila Baginda berkata pihak kerajaan agar melaksanakan segala amanah yang diberikan secara adil dan bijaksana dan ‘yang pentingnya’, saya sebagai Yang di-Pertuan Agong tidak mahu melihat dalam negara bermasyarakat majmuk ini berada dalam keadaan bermusuhan sesama sendiri ataupun sebahagian rakyatnya bermusuh dengan kerajaan atas apa jua alasan pun,” katanya dalam satu kenyataan.


Beliau berkata Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) merancang untuk mengadakan satu perhimpunan aman Sabtu ini untuk menuntut pembaharuan dalam sistem pilihan raya yang mendapat sokongan rakyat negara ini.

“Sokongan rakyat mengatasi agama, kelas, jantina dan umur... ia akan menjadi satu sambutan dalam semangat demokratik di Malaysia serta menjadi ilustrasi slogan 1 Malaysia Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

“Himpunan Bersih 2.0 bukan untuk menjadi ancaman kepada mana-mana kaum, agama, kelas, jantina atau umur dan hanya kerajaan yang ‘bijak’ tidak akan membenarkan ia berlaku dengan Menteri Dalam Negeri dan polis berada dalam khayalan dengan mengeluarkan kenyataan yang berkaitan dengan komunisme serta subversif oleh kuasa-kuasa asing,” katanya.

Kelmarin Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin bertitah agar setiap permasalahan yang timbul — dalam isu semasa merujuk kepada tuntutan Bersih 2.0 diselesaikan secara rundingan dan tidak mengikut perasaan.

Baginda juga menyeru kepada pihak kerajaan agar melaksanakan segala amanah yang diberikan secara adil dan bijaksana dan “yang pentingnya.”

“Hakikatnya demonstrasi jalanan banyak membawa keburukan daripada kebaikan walaupun niat asalnya baik,” titah baginda dalam satu kenyataan.

Malah Tuanku Mizan bertitah rakyat harus menumpukan kepada matlamat utama memajukan negara, bukannya mencipta masalah yang membuat negara berada terkebelakang.

Pengerusi Bersih Datuk Ambiga Sreenevasan, pihaknya berhasrat untuk menghadap baginda sebelum Sabtu ini dan bersedia membatalkan perhimpunan jika diminta berbuat demikian.

Ambiga berkata keputusan itu dibuat pada satu mesyuarat yang diadakan ekoran titah Yang di-Pertuan Agong.

“Bersih 2.0 menjunjung penghargaan yang tinggi ke atas Yang di-Pertuan Agong atas sokongan baginda berhubung aspirasi melakukan pembaharuan sistem pilihan raya.

“Bersih 2.0 akan akur dengan nasihat baginda agar diadakan perundingan, ke arah mencapai konsensus berhubung pembaharuan sistem pilihan raya dan pembangunan demokrasi di Malaysia,” kata beliau dengan membacakan kenyataannya.

Ambiga menambah Bersih 2.0 akan menulis kepada Istana Negara untuk meminta perkenan diadakan satu pertemuan dengan Yang di-Pertuan Agong.

Dipetik dari TMI

SPONSOR BLOGLIST DI BAWAH
Photobucket

Blog Archive

Bloglist 3 (TERKINI)

Bloglist ProBN

Bloglist 4 (TERKINI)

Bloglist ProBN 2

Bloglist 5 (TERKINI)

  © Bloglist Malaysia by Ourblogtemplates.com> 2008

Kembali Ke Atas