BlogList Malaysia

22 November 2012

Rendah Martabat Parlimen.. Hahaha...

'Rendah martabat Parlimen jika jemput peguam Suaram'

Timbalan Menteri Pertahanan Datuk Abdul Latiff Ahmad berkata tindakan menjemput peguam yang mewakili NGO hak asasi Suaram untuk memberi taklimat kepada MP "menjatuhkan maruah" Parlimen.

Katanya, dua peguam yang mewakili Suaram itu juga cuba menjadi hero dan mahu martabat mereka diangkat di Parlimen Malaysia.

"Rendah martabat Parlimen kalau kita jemput mereka... Siapa mereka?," soalnya yang menjelaskan bahawa Malaysia terbuka sekiranya taklimat dijalankan di antara kerajaan dengan kerajaan dan bukannya daripada peguam Suaram.


Beliau turut menggelarkan salah seorang peguam tersebut dengan nama "William Bodoh" – merujuk kepada peguam William Bourdon. Seorang lagi peguam Perancis itu ialah Joseph Breham.

Dalam ucapannya ketika menggulung perbahasan peringkat jawatankuasa untuk belanjawan kementerian itu, Abdul Latiff juga berkata Malaysia terbuka sekiranya majistret Perancis melawat Malaysia.

Namun, majistret berkenaan tidak mempunyai locus standi dan perlu bekerjasama dengan jabatan kehakiman, katanya lagi.

Ahmad Latiff menjawab soalan yang dikemukakan Tian Chua (PKR-Batu) yang bertanya sekiranya kerajaan akan membenarkan peguam Suaram memberi taklimat kepada MP dan juga untuk memberi penjelasan bagi pihak Putrajaya.

Peguam berkenaan dijadualkan untuk memberi taklimat MP berhubung isu berkenaan semalam, namun acara itu dibatalkan memandangkan Kementerian Dalam Negeri tidak dapat memberi jaminan berhubung kunjungan mereka ke negara ini.

Bourdon diusir daripada Malaysia pada tahun lalu, atas dakwaan menyalahgunakan pas lawatannya dengan berucap di satu majlis anjuran Suaram.

Timbalan menteri itu berkata, mana-mana kerajaan yang bertanggungjawab, termasuk Perancis, akan mengusir mereka kerana mendedahkan segala rahsia siasatan.


Blog Archive

Bloglist 3 (TERKINI)

Bloglist ProBN

Bloglist 4 (TERKINI)

Bloglist ProBN 2

Bloglist 5 (TERKINI)

  © Bloglist Malaysia by Ourblogtemplates.com> 2008

Kembali Ke Atas