BlogList Malaysia

24 October 2012

Ke Mana Wang Haram USD338 Juta DILARIKAN?

Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim berkata, laporan Ketua Audit Negara 2011 langsung tidak menyentuh mengenai aliran wang haram berjumlah USD338 juta (RM1.03 bilion) yang mengalir keluar dari negara ini.

Katanya, penyembunyian ini menunjukkan kerajaan Barisan Nasional (BN) seolah-olah cuba melindungi perompak wang negara.

“Menurut Global Financial Index (GFI), ‘illicit financial’ (aliran wang haram keluar) berjumlah USD338 juta. Ini masalah besar. Belum dijawab oleh kerajaan.


“(Seperti) ada muslihat untuk melindungi penjenayah yang merompak wang negara. Kita diberikan senarai oleh laporan ketua audit negara, hasil belanja, defisit dan akaun wang disatukan, (aliran wang keluar) tak disentuh langsung,” katanya di Dewan Rakyat semalam.

Ahli Parlimen Permatang Pauh itu berkata, teguran Ketua Audit Negara langsung tidak diambil berat, meskipun terdapat jawatankuasa yang memantau prestasi ekonomi negara.
“Dalam masa sama defisit membengkak. Keadaan semakin parah dari tahun ke tahun. Tapi, yang hanya disebut (Menteri Kewangan ialah serangan kepada Pakatan Rakyat),” tegasnya.

Beliau turut menyentuh kadar hutang isi rumah rakyat Malaysia berjumlah RM571 juta, iaitu yang tertinggi dalam sejarah negara.

“Ini kadar paling tinggi sewaktu (Ahli Parlimen) Pekan (Najib Altantuya) sebagai Menteri Kewangan. Untuk diketepikan (fakta laporan) adalah tidak munasabah. Ini ada kaitan dengan beban rakyat.

“Di bawah Menteri Kewangan rujuk kepada prestasi, tetapi dalam masa sama (Najib Altantuya) sebagai orang yang tak mampu urus ekonomi dengan baik,” tempelak Anwar.
Bercakap dalam sidang medianya sebelum ini, Ketua Umum KEADILAN itu berkata, ceramah Pakatan Rakyat akan membangkitkan isu kerugian ‘berbilion ringgit’ yang didakwa ‘hilang atau dipadamkan begitu sahaja’ daripada laporan Ketua Audit Negara 2011.
Laporan Audit berkenaan dibentangkan di Parlimen 15 Oktober lalu selepas lebih dua minggu pembentangan Bajet 2013 yang diumumkan

http://www.pencacai-semalaysia.com/2012/10/panas-ke-mana-wang-haram-usd338-juta.html



Blog Archive

Bloglist 3 (TERKINI)

Bloglist ProBN

Bloglist 4 (TERKINI)

Bloglist ProBN 2

Bloglist 5 (TERKINI)

  © Bloglist Malaysia by Ourblogtemplates.com> 2008

Kembali Ke Atas