BlogList Malaysia

10 August 2012

Kerakyatan Palsu - Kenapa Mahathir Takut Sangat Dengan Suruhanjaya DiRaja?

RCI tidak akan membuahkan hasil, kata Dr M
Oleh Mohd Farhan Darwis

KUALA LUMPUR, 10 Ogos — Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini berkata, pembentukan Suruhanjaya Inkuiri Diraja (RCI) berkenaan pemberian kerakyatan kepada warga asing di Sabah tidak akan memberikan sebarang perubahan yang akan menyelesaikan masalah berkenaan.

Menurut bekas perdana menteri itu lagi, pembentukan RCI itu juga hanya akan merumitkan keadaan kerana ia akan menjurus kepada perkara lain dan tidak fokus kepada membincangkan permasalahan.


“RCI ini tidak akan hasilkan apa-apa yang boleh selesaikan masalah. Bila ada RCI nanti ia akan bawa kepada perkara lain,” kata bekas perdana menteri yang paling lama berkhidmat di negara ini.

Pembangkang sebelum ini pernah menuduh Dr Mahathir menjadi dalang untuk membawa masuk warga asing berkenaan ke Sabah dan diberikan kerakyatan bagi membolehkan mereka mengundi dalam pilihan raya.

“Saya dituduh kononnya bawa mereka (pendatang asing) ini (masuk ke Sabah) ... kita tak perlu buat begitu, mereka yang akan datang sendiri.

“Dulu mereka boleh datang ulang-alik ke situ. Mereka bukanlah asing sangat dengan Sabah, mereka ini sudah sekian lama berulang-alik ke Filipina dan Sabah, mungkin mereka rasa Sabah lebih selamat, sebab itu mereka tinggal di sana,” kata Dr Mahathir kepada pemberita hari ini ketika sidang media.

Jelas pemimpin yang masih berpengaruh ini lagi, ada antara pendatang asing itu telah menetap lebih 10 tahun di Sabah dan berhak mendapat kerakyatan.

“Ada antara mereka pernah menetap selama lebih 12 tahun, di Sabah. Ikut undang-undang kita, lebih 10 tahun mereka di negara ini, mereka berhak mendapat kerakyatan.

“Kalau kerajaan kita nak beri (kerakyatan), kita boleh beri, tapi kalau tidak tak mengapa, namun mereka memang berhak,” katanya lagi.

Malah, jelas Dr Mahathir, semasa beliau menjadi perdana menteri, beliau pernah mengarahkan warga asing berkenaan di hantar pulang ke negara mereka, namun ia hanyalah tindakan sia-sia kerana mereka akan kembali semula ke Sabah.

“Dulu kita sudah hantar balik, tapi mereka datang balik ke Sabah. - TMI


Blog Archive

Bloglist 3 (TERKINI)

Bloglist ProBN

Bloglist 4 (TERKINI)

Bloglist ProBN 2

Bloglist 5 (TERKINI)

  © Bloglist Malaysia by Ourblogtemplates.com> 2008

Kembali Ke Atas