BlogList Malaysia

13 April 2012

Fitnah MCA terhadap Lim Guan Eng makin tak masuk akal

GEORGE TOWN, 13 APRIL: Tindakan MCA memfitnah Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, sebagai opotunis politik dan rasis kerana menyokong Sinar Harian berbanding Utusan Malaysia adalah tidak bertanggungjawab dan tidak masuk akal.

Dalam sebuah artikel dalam The Star bertarikh 11 April 2012, Setiausaha MCA Penang Lau Chiek Tuan menggesa Guan Eng untuk tidak mempolitikan pendidikan kerana kononnya ingin menahan peruntukan kepada sekolah Cina yang melanggan Utusan Malaysia dan Berita Harian.

Pegawai Khas Ketua Menteri, Zairil Khir Johari, menjelaskan:


“Pertamanya bagaimanakah Ketua Menteri boleh dituduh mempolitikan pendidikan apabila beliau tidak merujuk kepada mana-mana akhbar politik seperti Harakah, Suara Keadilan mahu pun The Rocket? Dengan menyatakan sokongan terhadap Sinar Harian, Ketua Menteri hanya merujuk kepada laporan dan beritanya yang lebih objektif.”

“Keduanya, kenyataan Lau yang berniat jahat bahawa kenyataan Ketua Menteri bertentangan dengan semangat perpaduan kaum. Mungkin Lau tidak tahu, tetapi bukankah Sinar Harian itu akhbar berbahasa Melayu?”

Menurutnya, kenyataan Guan Eng menyokong Sinar Harian itu hanyalah sebagai gurauan dan tidak berbaur ugutan sama sekali.

Katanya, hanya MCA yang mempolitikannya dengan memutarbelitkan kenyataan asal untuk menggambarkan Ketua Menteri sebagai oportunis dan rasis.

“Apa yang paling tidak masuk akal adalah MCA sendiri menyokong Berita Harian dan Utusan Malaysia yang mana jelas mengambil pendirian perkauman dan berniat jahat dalam laporan mereka.

“Utusan Malaysia hanyalah media cetak milik UMNO yang mana bertujuan memecahbelahkan masyarakat, dan lebih teruk menakutkan orang Melayu dengan meletakkan orang Cina sebagai momok.

“Jangan kita lupa, Utusan Malaysialah yang mengajak peristiwa tragis 13 Mei diraikan sebagai hari yang agung. Adakah ini pemikiran yang mahu ditanam MCA kepada anak-anak kita yang masoh bersekolah?” tambah beliau.

Roketkini.com


Blog Archive

Bloglist 3 (TERKINI)

Bloglist ProBN

Bloglist 4 (TERKINI)

Bloglist ProBN 2

Bloglist 5 (TERKINI)

  © Bloglist Malaysia by Ourblogtemplates.com> 2008

Kembali Ke Atas