BlogList Malaysia

15 March 2012

Batal SBPA: Dari mana dapat RM3.4 juta?

Pelaksanaan Skim Saraan Malaysia (SSM) dilihat akan melebarkan defisit belanjawan negara apabila penambahan sebanyak RM3.4 juta diperuntukkan bagi skim baru itu.

Ini kerana peruntukan tersebut tidak terkandung dalam Bajet 2012, dan juga tiada sebarang bajet tambahan dibentangkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Justeru, Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Dr. Dzulkefly Ahmad, mempersoalkan dari mana sejumlah RM3.4 juta itu diambil bagi penambahbaikan SSM bagi menggantikan Sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA).


"Ketika kerajaan ingin melaksanakan SBPA, sejumlah RM2.6 bilion diperuntukkan bagi tujuan tersebut. Apabila dibatalkan SBPA dengan penambahbaikkan SSM, kerajaan memerlukan RM6 bilion. Dalam erti kata lain dari mana sejumlah RM3.4 juta itu diambil sedangkan tiada bajet tambahan dibentangkan Perdana Menteri?" soal beliau kepada Harakahdaily, hari ini.

Dzulkefly juga mempersoalkan bagaimana sebuah kerajaan boleh melanggar kontrak yang dimeterainya sebelum ini berhubung pelaksanaan skim itu.

Soalnya, apabila kerajaan melanggar kontrak tersebut, di manakah wibawanya sebuah kerajaan dalam menunaikan janji-janjinya kepada rakyat.

Sehubungan itu, beliau meminta Najib memberikan penjelasan berkaitan sejumlah wang yang diperuntukkan bagi tujuan penambahbaikan SSM.

Pada 8 Mac lalu, Najib mengumumkan pembatalan pelaksanaan SBPA setelah mendapat pelbagai reaksi negatif di kalangan Pakatan Rakyat dan kesatuan sekerja.

Pembatalan itu kemudiannya digantikan dengan penambahbaikan SSM.

http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/8817-batal-sbpa-dari-mana-dapat-rm34-juta?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter


Blog Archive

Bloglist 3 (TERKINI)

Bloglist ProBN

Bloglist 4 (TERKINI)

Bloglist ProBN 2

Bloglist 5 (TERKINI)

  © Bloglist Malaysia by Ourblogtemplates.com> 2008

Kembali Ke Atas