BlogList Malaysia

18 October 2011

Orang Melayu Perlu Sokong Kerajaan Islam - TGNA

Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mengingatkan orang Melayu supaya berpegang kepada kerajaan yang berasaskan Islam.

Menurutnya, sepatutnya orang Islam tidak berpegang kepada mana-mana ideologi termasuk sistem kebangsaan yang tidak mampu memenuhi keperluan sebagaimana yang dituntut oleh agama.

Beliau turut mendakwa, sistem kebangsaan bukan daripada ajaran Islam sebaliknya menyamakannya dengan ajaran Yahudi.


“Kita di negara ini, orang Melayu beragama Islam mesti pegang kerajaan berasaskan Islam dan tidak berasaskan kepada kebangsaan sebab (kebangsaan) itu bukan daripada ajaran Islam. Itu ajaran Eropah, ajaran Yahudi dan sebagainya,” katanya pada sidang media selepas merasmikan Himpunan Kebangkitan Rakyat Pas Ganti Umno di Pantai Pandak, Chendering, di sini, kelmarin.

Nik Aziz turut menyelar sikap Umno yang didakwanya cuba memisahkan politik daripada agama sedangkan perkara itu tidak pernah berlaku pada zaman Nabi Muhammad SAW.

Realitinya, beliau berkata, Islam tidak pernah memisahkan antara keduanya dan rakyat perlu mendukung kerajaan berasaskan Islam.

Sehubungan itu, katanya, mereka yang menerima bukan Islam sebagai dasar kerajaan dan mengambil kebangsaan sebagai dasar pemerintahan, bukan daripada ajaran Nabi Muhammad SAW.

“Dulu, Nabi Muhammad SAW menjadi Perdana Menteri waktu sampai ke Madinah. Umno kata agama lain politik lain, cuba tanya Umno, siapa yang memegang kerajaan di Madinah jika bukan Nabi Muhammad SAW ,” katanya.

[Sinar Harian]

Blog Archive

Bloglist 3 (TERKINI)

Bloglist ProBN

Bloglist 4 (TERKINI)

Bloglist ProBN 2

Bloglist 5 (TERKINI)

  © Bloglist Malaysia by Ourblogtemplates.com> 2008

Kembali Ke Atas