BlogList Malaysia

08 January 2010

Pembakar Gereja Dikutuk

PAS Salahuddin Ayub mengutuk serangan ke atas rumah ibadat Kristian tengah malam tadi.

"Kami mengutuk keras tindakan macam ini," kata beliau kepada The Malaysian Insider pagi ini.

PAS telah pun meminta ahlinya tidak menyertai perhimpunan protes yang akan diadakan di ibu negara dan beberapa kawasan lain di seluruh negara berhubung keputusan mahkamah membenarkan Herald menggunakan perkataan "Allah" tengah hari ini.

Ahli Parlimen Kubang Kerian ini berkata Islam tidak membenarkan umatnya memusnahkan rumah ibadat masyarakat bukan Islam.

"Walaupun ketika peperangan, masyarakat yang berlindung di rumah ibadat tidak boleh dibunuh ataupun rumah ibadat mereka dimusnahkan," katanya lagi.

Kira-kira empat jam selepas gereja di Taman Melawati dibakar, Church of the Assumption di Jalan Templer di sini diserang kira-kira 4 pagi tadi.

Ia tidak mengakibatkan kesan besar.

Pengurusan gereja Roman Katolik ini berkata bahan letupan buatan sendiri dibaling ke arah premis itu tetapi tidak meletup.

“Ia tidak meletup," kata editor akhbar Herald Father Lawrence Andrew kepada The Malaysian Insider.

Pihaknya akan membuat laporan polis.

Dalam pada itu Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein dijadual mengadakan sidang media kira-kira 11.30 pagi di Bukit Aman.


Tengah malam tadi serangan ke atas gereja Metro Tabernacle di Desa Melawati dibakar oleh sekumpulan tiga hingga empat lelaki.

Dalam kenyataan dikeluarkan sebentar tadi, Khairy Jamaluddin berkata Pemuda Barisan Nasional (BN) mengecam perbuatan membakar Metro Tabernacle Church dan gereja lain.

Beliau melawat Metro Tabernacle Church sebentar tadi.

“Apa juga perasaan seseorang ada berhubung isu penggunaan perkataan Allah oleh Herald, tindakan memusnahkan rumah ibadat seperti ini tidak boleh dipertahankan,” kata.

Tambah beliau, jika perbuatan dilakukan mereka yang beragama Islam, pihak berkenaan perlu insaf memandangkan Islam sendiri menggalakkan pengikutnya menghormati kebebasan beragama masyarakat bukan Islam.

Terdahulu dalam ulasan menerusi twitter, Khairy yang juga Ketua Pemuda Umno menyifatkan tindakan itu sebagai “pengecut.”

“Ini bukan Malaysia saya,” katanya.

Sementara itu ahli Majlis Kepimpinan PKR, Datuk Zaid Ibrahim mengutuk Umno dan menggesa kerajaan mengambil tanggungjawab penuh terhadap serangan-serangan gereja sejak tengah malam tadi.

“Ia harus mengambil tanggungjawab penuh atas situasi yang semakin buruk antara masyarakat berlainan agama di negara ini dalam mengendalikan isu Allah,” katanya.

Ini akibat tindakan tidak bertanggungjawab mencetuskan emosi oleh pemimpin-pemimpin Umno, yang menyebabkan situasi bahaya sekarang ini, kata beliau.-MI

Blog Archive

Bloglist 3 (TERKINI)

Bloglist ProBN

Bloglist 4 (TERKINI)

Bloglist ProBN 2

Bloglist 5 (TERKINI)

  © Bloglist Malaysia by Ourblogtemplates.com> 2008

Kembali Ke Atas