BlogList Malaysia

17 October 2010

Rasuah - Nawawi Adun Kuah Cakap Berbelit-Belit

Sementara itu, Ir Nawawi ketika dihubungi menyangkal dakwaan majlis rumah terbukanya ketika menjadi Exco Kerajaan Negeri ditaja pihak tertentu.

Menurutnya, perbelanjaan rumah terbuka itu daripada peruntukan Kerajaan Negeri, UMNO negeri serta wangnya sendiri.

“Seingat saya ketika itu, RM10,000 disediakan untuk menganjurkan majlis rumah terbuka dengan anggaran tetamu antara 3,000 hingga 5,000 orang. Kita jemput semua penduduk Langkawi.

“Exco Kerajaan Negeri diberi peruntukan kira-kira RM5,000 untuk mengadakan jamuan rumah terbuka dan selaku Exco pada ketika itu, pendapatan saya sendiri mencecah RM20,000. Justeru tidak menjadi masalah untuk mengeluarkan wang sendiri bagi menampung perbelanjaan jamuan itu,” katanya.

Ir Nawawi tidak menafikan ada mendapat tajaan tetapi dalam bentuk makanan dan minuman daripada beberapa hotel di Langkawi selain sumbangan penduduk setempat.


Difahamkan, peruntukan RM3,000 untuk ADUN dan RM5,000 untuk Exco Kerajaan Negeri menganjurkan rumah terbuka sempena Hari Raya Aidilfitri diamalkan sejak dahulu lagi.

“Peruntukan sebanyak itu memang tidak mencukupi kerana tuan rumah masih perlu menambah wang sendiri, mungkin Kerajaan Negeri boleh mempertimbangkan menambah jumlah peruntukan itu pada masa akan datang,” katanya.

Ir Nawawi menafikan penglibatan syarikat operator bekalan air di Langkawi, Taliworks Sdn Bhd sebagai penaja majlis itu.

Menurutnya, hubungannya dengan syarikat berkenaan ketika itu tidak begitu akrab memandangkan beliau selaku Exco Air sering mempertikaikan mutu perkhidmatan mereka.

“Sekiranya penganjuran majlis rumah terbuka Aidilfitri oleh bekas Exco atau ADUN perlu disiasat SPRM, suruhanjaya itu juga mesti menyiasat semua Exco dan ADUN sama ada kerajaan terdahulu atau yang mentadbir Kedah pada masa ini," kata Nawawi.

Sementara itu, Mahdzir yang juga Ketua Pembangkang Dewan Undangan Negeri Kedah, ketika dihubungi enggan mengulas perkara itu. - kedahlanie

Blog Archive

Bloglist 3 (TERKINI)

Bloglist ProBN

Bloglist 4 (TERKINI)

Bloglist ProBN 2

Bloglist 5 (TERKINI)

  © Bloglist Malaysia by Ourblogtemplates.com> 2008

Kembali Ke Atas