BlogList Malaysia

10 February 2013

Kenyataan Dr Mahathir Tidak Gambarkan Ciri Seorang Negarawan

KUALA LUMPUR, 10 FEB: Kenyataan terbaru Mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad tentang kuasa melucutkan kerakyatan seseorang yang lantang mengkritik pentadbiran Umno-BN tidak mengambarkan seorang negarawan.

Seorang pemimpin yang pernah dianggap tokoh dunia ketiga, Sepatutnya bersikap lebih terbuka dan berhati-hati dalam mengeluarkan kenyataan terhadap orang yang berlainan pendapat, kata Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.


Menurut Abdul Khalid, Dr Mahathir wajar membuat sedikit kajian sebelum beliau mengeluarkan sesuatu kenyataan.

MB ramah mesra KLSCAH Koh Tsu Koon 04“Saya pernah kerja di bawah beliau, saya fikir Tun boleh keluar kenyataan yang lebih baik dari itu,” kata beliau apabila ditemui di majlis ramah mesra Tahun Baru Cina di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur dan Selangor hari ini.

Dalam ceramahnya tentang keselamatan dan perlembagaan semalam, Dr Mahathir berkata kerakayatan pengkritik Kerajaan Umno-BN seperti Pengerusi Bersama Pergerakan BERSIH, Datuk S Ambiga wajar dilucutkan.

Dr Mahathir menggesa orang ramai agar memberikan kemenangan majoriti dua pertiga dalam Dewan Rakyat kepada Umno-BN dalam pilihan raya akan datang supaya perlembagaan negara berkaitan perlucutan kerakyatan seseorang dapat dipinda.

Dilaporkan bahawa pada masa ini, dalam Perkara 24 Perlembagaan Persekutuan, kerakyatan hanya boleh dilucutkan apabila seseorang itu mendapat kerakyatan dari negara lain.

MB ramah mesra KLSCAH Koh Tsu Koon 02Atau seseorang itu melaksanakan hak eksklusif warganegara negara lain selain Malaysia, seperti mengundi atau menggunakan dokumen perjalanan negara lain.

Dalam isu lain, Abdul Khalid memberitahu Kerajaan Selangor hari ini mendahului kerajaan negeri lain dalam memberikan sumbangan kepada sekolah Persendirian Cina, Sekolah Agama Rakyat dan Sekolah Tamil.

“Kepada sekolah Cina sahaja, Kerajaan Negeri memberi sumbangan sebanyak RM 6 juta setiap tahun.

“Kerajaan Selangor berpendapat negara kita perlu mengamalkan kebebasan untuk rakyat belajar sebab itu di Selangor kami terima kelulusan ijazah dari Taiwan, China, Indonesia dan Timur Tengah,” kata Abdul Khalid.

Majlis Pertemuan Mesra Tahun Baru Cina yang diadakan Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur dan Selangor hari ini berlangsung meriah dengan kehadiran beberapa pemimpin politik dari Pakatan Rakyat dan BN.

MB ramah mesra KLSCAH Koh Tsu Koon 03Selain Abdul Khalid, pemimpin PR lain termasuk, Presiden PKR, Datuk Dr Wan Azizah Wan Ismail, Timbalan Presiden Pas, Mohammad Sabu, Naib Presiden PKR, Datuk Seri Chua Jui Meng dan Exco Kerajaan Selangor, Ronnie Liu dan Teresa Kok.

Turut kelihatan dalam anjuran majlis anjuran Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur dan Selangor itu, Senator Tan Sri Koh Tsu Koon dan Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai.

Turut hadir Timbalan Menteri Keewangan Senator Datuk Donald Lim Siang Chai dan Timbalan Menteri Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat, Senator Datuk Heng Seai Kie.

http://www.selangorku.com/?p=22848


Blog Archive

Bloglist 3 (TERKINI)

Bloglist ProBN

Bloglist 4 (TERKINI)

Bloglist ProBN 2

Bloglist 5 (TERKINI)

  © Bloglist Malaysia by Ourblogtemplates.com> 2008

Kembali Ke Atas