BlogList Malaysia

04 January 2013

Awan Megah tidak layak untuk projek Puspahanas, kata Rafizi

Gambaran artis Puspahanas: Pecah tanah dilakukan pada 21 November 2008 tetapi lokasi sebenarnya masih kekal misteri. — Arkitek Garis

PETALING JAYA, 4 Jan — Kontraktor yang dipertanggungjawabkan untuk menyiapkan pusat pengajian pertahanan negara tidak mempunyai rekod dalam pembinaan dan mempunyai keadaan kewangan yang teruk, kata Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli hari ini.


Awan Megah Sdn Bhd, yang dimiliki oleh ketua wanita Umno Selangor Senator Datuk Seri Raja Ropiaah Abdullah, dianugerahkan kontrak untuk menyiapkan Pusat Pengajian Pertahanan Negara (Puspahanas) pada 2005 dengan pertukaran tanah seluas 80 hektar di Bukit Raja, Selangor, dan RM27 juta.

“Awan Megah cuma syarikat ‘Ali Baba’, sebab itu ia perlu melantik syarikat lain untuk menjadi rakan untuk membiayai dan menyiapkan projek,” kata Rafizi ((gambar fail) ) dalam sidang media di sini.

Pengarah strategi PKR itu menerangkan status kewangan Awan Megah dari Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) bahawa aktiviti terakhir syarikat tersebut pada 31 Disember, 1993, 12 tahun sebelum dianugerahkan tender Puspahanas.

Syarikat tersebut cuma mempunyai RM6,180 dalam bentuk aset, yang menyebabkan syarikat tersebut terpaksa mencari rakan lain dalam kewangan — iaitu GuppyUnip Sdn Bhd, syarikat membuat plastik.

Kemudahan kredit diberikan oleh United Overseas Bank (UOB) kepada GuppyUnip pada 21 July 2010 termasuk dana untuk Awan Megah bernilai RM59.25 juta, dan premium dari pertukaran tanah dari kerajaan negeri Selangor, dan kos untuk pembangunan kawasan tersebut.

The Malaysian Insider melaporkan pagi ini tentang projek Puspahanas bermula dari 21 November, 2008, tetapi lokasi projek tersebut masih lagi misteri, dan kemudian didapati terletak di tempat letak kereta di Kementerian Kesihatan dan Kementerian Pengajian Tinggi di Presint 1 di Putrajaya.

http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/awan-megah-tidak-layak-untuk-projek-puspahanas-kata-rafizi/


Blog Archive

Bloglist 3 (TERKINI)

Bloglist ProBN

Bloglist 4 (TERKINI)

Bloglist ProBN 2

Bloglist 5 (TERKINI)

  © Bloglist Malaysia by Ourblogtemplates.com> 2008

Kembali Ke Atas