BlogList Malaysia

12 May 2012

SEDARLAH WAHAI BANGSAKU..

Nasib peneroka Felda Cahaya Baru, Sg Buaya, Labu Johnson dan Sendayan nampaknya tidak jd pengajaran pd peneroka. Tanah tergadai dan kini miskin, hilang segala2nya.

Isu penyenaraian FGVH seperti dianggap remeh meskipun ia soal survival kehidupan peneroka pd masa depan. Sesetengah pemikiran anak2 peneroka tak padan dengan kelulusan dan kerjaya. Masih berbicara soal bersyukur, berterimakasih pada kjaan ...tidak kepada persoalan pokok.

Adakah memang tahap ini mentality kita? Adalah mudah utk difahami, peneroka seusia 65 th keatas 'dipaksa' tandatangan borang kosong dlm bahasa inggeris utk tujuan pinjaman saham. Pinjaman antara 50k-100k yang dikenakan interest 5 peratus. Interest adalah riba' yg membawa dosa besar.


Segala risiko kegagalan FGVH di Bursa Msia, kerugiannya di tanggung oleh peneroka. Mana ada Bank sedia beri pinjaman tanpa apa2 cagaran. Tentulah kerana peneroka ada tanah 10 ekar. Itulah yg diperincikan oleh Bank melalui terma2 pinjaman yg disign peneroka.

Saya boleh terima kalau peneroka dgn latarbelakang pendidikan rendah berhujah; 'takkan kerajaan nak tipu kita', Najib tu anak Tun Razak yg buka Felda ...tp kalau anak peneroka belajar tinggi2 guna hujah yg sama, lekeh sgt le. Biarlah kita berhujah atas fakta bukan guna analogi bodoh yg menggambarkan cetek kelas pemikiran kita.

Durian runtuh tu duit peneroka yg diambil dpd simpanan tunai felda dan anak2 sykt. Itu bukan duit Umno atau Najib. 55 tahun diperah keringat emak bapak kita di Felda; bila ada gerakkan yg kuat memperjuangkan hak peneroka, BN sebenarnya bimbang suasana politik seperti ini yg tak pernah berlaku sebelum ini. Mereka terpaksa beri umpan dan rasuah RM15K utk kekalkan sokongan di 54 kws Parlimen yg ada Felda.

Sebenarnya ini kejayaan kita memberi pelbagai tekanan dlm isu2 tertunggak spt hutang tanam semula, Kadar Perahan Gred, penyelenggaraan ladang, perumahan generasi kedua dll. Kalau 15k itu duit dpd poket pemimpin UMNO, ye kita blh katakan tak malu sape yg menentang ambil duit tsb. Tp ini duit hasil perjuangan,pengorbanan,keringat dan airmata peneroka. Jgn le smpai kita guna ayat2 dan hujah dangkal apatah lagi kondem dgn perkataan kesat spt 'HARAM JADAH'.

Saya luahkan hari ini dgn mengambil kira pandangan,kritikan melalui mcm2 penulisan yg saya baca. Saya harus mengakui jln sukar penuh berliku nak fahamkan orang melayu erti perjuangan. 20 tahun turun padang masih terlalu awal lg nak yakinkan masyarakat felda.

Banyak kerja lagi nak dibuat. Berdepan semua golongan dpd orang biasa sampai vvip. semua kita hadapi. Namun; saya yakin dgn pertolongan All. Walau dugaannya hebat, Allah bersama dgn orang yang benar. Serangan fitnah,lokap,dikepong, ugut dan ancam telah lali.

Ia sgt kecil jika dibandingkan pejuang terdahulu. Lepas ni nak jumpa pula dgn Suhakam, Bank Negara, Bursa Malaysia dan sedang menanti temu janji dgn PM utk serah memo. Kena guna segala ruang yg ada. Insyaallah bangsaku akan sedar jua akhirnya....

Mazlan Aliman
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.214738918643763.47435.100003229707933&type=1


Blog Archive

Bloglist 3 (TERKINI)

Bloglist ProBN

Bloglist 4 (TERKINI)

Bloglist ProBN 2

Bloglist 5 (TERKINI)

  © Bloglist Malaysia by Ourblogtemplates.com> 2008

Kembali Ke Atas