BlogList Malaysia

14 March 2012

Isu SBPA Jelaskan Kelemahan Najib

Di Parlimen semalam Mahfuz Omar membangkitkan perihal SBPA yang telah berkuat kluasa 1 Januari lalu kemudian dibatalkan dan diganti semua dengan SSB dengan sedikit pembaikian. Koner balik kata orang. Mahfuz ingin tahu macam mana boleh jadi demikian, membatalkan semula setelah ia dilaksanakan.

Mahfuz juga ingin tahu apa jadi dengan 26 orang Ketua Setiausaha Kementerian yang pun diarah bersara dan sudah mendapat nikmat gaji baru yang diperkenalkan menerusi SBPA itu. Apa yang menghairankan Mahfuz kenapa saraan gaji itu jadi sorong tarik.

Ahli Parlimen Pokok Sena itu juga menarik perhatian isu gaji pegawai perkhidmatan awam itu juga seperti mahu mempersendakan Yang Dipertuan Agung bila mana sesuatu yang sudah ditanda tangani Agung dibatalkan begitu saja. Kesilapan sebegitu tidak sepatutnya berlaku.


Selain itu Mahfuz juga ingin tahu macam mana atau apa makenisme untuk kerajaan mengambil balik wang yang sudah dibayar kepada 26 orang pegawai primer itu? Malangnya Najib tidak menjawab persoalan penting dibangkitkan oleh Mahfuz.

Apa yang dijawab Najib dengan menempelek Mahfuz dengan mengatakan, pembangkang hendak jadi juara kepada 26 orang pegawai itu manakala kerajaan memikir kepada nasib ribuan pegawai lain.

Isunya di sini bukan Mahfuz hendak bela sesiapa, dan keputusan membatalkan semula SBPA itu satu tindakan yang baik. Kalau tidak dibatalkan sudah pasti pegawai kerajaan akan memboikot UBN. Umum sudah dapat baca kesilapan itu boleh menimbulkan masalah kepada UBN. Jadi untuk mengatasi itu maka ia ditarik balik walaupun boleh menjejaskan wibawa Agung.

Tetapi apa yang hendak diketahui ialah macam mana kerajaan boleh membolak balik keputusannya. Kerajaan macam budak-budak yang boleh mengubah kata-kata dan keputusannya. Pembatalan itu atau pun kurang cermat memberi kebenaran untuk membuat semakan saraan hidup (gaji) itu menunjukkan kelemahan kerajaan. Dalam hal ini menjelaskan kelemahan Najib sebagai perdana menteri.

Jarang berlaku dalam sesebuah kerajaan perdana menteri melakukan kesilapan ketara begitu yang boleh menjejaskan wibawanya sebagai pemimpin. Isu SBPA ini telah membuktikan akan kelemahan Najib sebagai perdana menteri. Yang boleh disimpulkan Najib kurang berhati-hati dalam menilai apa-apa keputusan yang dibuat atas arahannya. Keduanya, Najib dengan senang boleh dieksploitasikan oleh pihak tertentu.

Hal-hal penting seperti kajian atau semakan gaji itu perkara besar yang melibatkan perdana menteri secara langsung. Sebelum bersetuju untuk dilaksanakan perdana menteri perlu semak dan menghalusinya sedalam mungkin. Apa lagi sebelum ia ditanda tangani oleh Agung. Benar juga permasalahan ditimbulkan oleh Mahfuz itu cara SBPA dilaksana kemudian ditarik balik telah mempersendakakan Agung. Seolah-olah Najib menghidangkan sesuatu hidangan yang belum masak untuk santapan Agong.

Dari sudut ini sama ada SBPA diteruskan atau tidak ia menjelaskan kelemahan besar Najib sebagai perdana menteri dan apa-apa perubahan yang dibuat bukan atas dasar kebaikan rakyat dan negara tetapi demi masa depan UBN. [wm.kl.1:36 pm 14/03/12]

http://msomelayu.blogspot.com/2012/03/susupan-petang.html


Blog Archive

Bloglist 3 (TERKINI)

Bloglist ProBN

Bloglist 4 (TERKINI)

Bloglist ProBN 2

Bloglist 5 (TERKINI)

  © Bloglist Malaysia by Ourblogtemplates.com> 2008

Kembali Ke Atas