BlogList Malaysia

19 August 2011

Anwar: Pembelian Esso Msia bawah harga pasaran disebabkan anak Mahathir?


Pendedahan Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim tentang ura-ura syarikat minyak Esso di Malaysia bakal dijual kepada salah seorang anak Mahathir, Mirzan yang bakal menjadi taikun petroleum sekiranya pengambil alihan ini berjaya, hanya akan merosakkan lagi industri petroleum di negara kita.


Dengan harga pasaran sekitar USD610 juta (RM1.88 bilion) dan sengaja menjunam sebanyak 18 peratus semalam, rupanya akibat tekanan Mahathir sendiri, Anwar mengesyaki ada sesuatu yang tidak kena dengan pengumuman penjualan Esso kepada Mirzan.

Mirzan, walaupun telah meletak jawatan sebagai ahli lembaga pengarah bagi jenama minuman keras tersohor di Filipina, San Miguel pada April 2010, rupanya masih lagi bertindak sebagai Pengarah di Petron Corporation, syarikat yang dikaitkan dengan San Miguel yang memegang rangkaian peruncitan petroleum dan penjualannya di negara bekas tanah jajahan Sepanyol itu.

Anwar kini mendesak Suruhanjaya Sekuriti (SC) dan Jawatankuasa Pemantau Pemegang Saham Minoriti menyiasat dengan lebih dalam bagaimana Mirzan boleh mendapat akses "pintu belakang" perundingannya dengan pemilik Esso di Malaysia sedangkan setiap pengambil alihan mesti dimaklumkan kepada SC dan Bursa Malaysia.

Tambah membimbangkan lagi, seorang lagi anak Mahathir, Mokhzani yang menguasai Kencana Petroleum juga nampaknya akan mendapat laba paling tinggi dengan keadaan Mahathir masih lagi menjadi Penasihat PETRONAS sehingga kini.




Timbul konflik kepentingan antara Mahathir dan anak beranak dengan skandal penjualan Esso dan mengenepikan sama sekali kepentingan pemegang saham minoriti yang bakal menerima kesan langsung sekiranya ia benar menjadi kenyataan.

Anwar menuntut pentadbiran Najib Altantuya supaya jangan lagi merosakkan institusi ekonomi dengan campur tangan politik, dan yang paling menghairankan adalah mengapa Najib Atantuya langsung tidak mahu menegur tindakan terbaru Mahathir ini?

Apakah Mahathir sudah mengugut Najib Altantuya akan membocorkan rahsia dan kini nasib rakyat negara kita ditentukan oleh dua orang gila yang tamakkan harta dan kuasa?

Anda mampu mengubahnya.

Dipetik dai JALAN PULANG


Blog Archive

Bloglist 3 (TERKINI)

Bloglist ProBN

Bloglist 4 (TERKINI)

Bloglist ProBN 2

Bloglist 5 (TERKINI)

  © Bloglist Malaysia by Ourblogtemplates.com> 2008

Kembali Ke Atas