BlogList Malaysia

30 April 2010

Sambil Tidur Pak Lah Serah Blok Minyak RM320 Bilion Kepada Brunei

Mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mendakwa penggantinya, Tun Abdullah Ahmad Badawi telah menyerahkan kepada Brunei dua blok pengeluaran minyak luar pantai, sebelum bersara awal tahun lalu.

Menurutnya, perkara itu dilaporkan oleh The Edge Financial Daily (22 April) dan Brunei Times di mana kawasan yang kaya simpanan minyak di Laut Cina Selatan - Block L dan Block M - tidak lagi menjadi sebahagian daripada Malaysia.

Menulis dalam blognya, Dr Mahathir mendakwa jumlah kerugian dalam bentuk perolehan berjumlah AS$100 bilion (RM320 bilion).

Menurutnya, Abdullah telah menyerahkan 'Blok L' dan Blok M' di Laut Cina Selatan, dikatakan sebagai pertukaran dengan Brunei supaya menggugurkan tuntutannya terhadap Limbang, Sarawak.

"Blok L dan Blok M dituntut oleh Malaysia berdasarkan kepada fakta sejarah. Menurutnya, Petronas menandatangani kotrak perkongsian pengeluaran dengan Murphy Oil (Corp) untuk memulakan pengeluaran minyak.Simpanan minyak di kawasan itu adalah hampir 1 bilion tong.

"Abdullah berunding dengan sultan (Brunei) untuk mengambil Limbang di Sarawak. Sebagai balasannya, beliau bersetuju untuk menyerahkan dua blog tersebut kepada Brunei.

"Tidak ada wakil Petronas yang hadir, hanya kakitangan pejabat luar dan pnasihat halehwal luar kepada PM," dakwa Mahathir.

1 Komen :

pandikar mustar pinang dua batang ,  May 1, 2010 at 8:34 AM  

lagi lama umno berkuasa ...lagi banyak kita akan kehilangan wilayah melayu berdaulat.....singapore dan pulau batu putih...tanah2 di johore dah banyak tergadai kat singapre .....mcm mane pulau pisang punya cerita.....empangan lingui mcm mane cerita agaknya.....blok L dan blok M .....dah lesap RM320bilion.....lagi ape akan hilang....langkawi ke.....kepulauan spratly mcm mane....pulau layang2 hilang tak agaknya nanti.....entah ape2 lagi akan terlepas.....mcm pak kadok ke kita ni.....mcm lebai malang ke kita ni.....hai nasib kau wahai si luncai....terjun dgn teloq2nya......kahkahkah.....tak tahu wak nak kata apa lagi.....yg wak tahu ....seumor hidup wak...wak tak pernah beri undi kat umno.....seperti pantun org putih yg wak pernah dengar dulu2,,,,YES...NO...ALRIGHT....THANKYOU......UMNO ITU PENGKHIANAT MELAYU......KAHKAHKAH

Blog Archive

Bloglist 3 (TERKINI)

Bloglist ProBN

Bloglist 4 (TERKINI)

Bloglist ProBN 2

Bloglist 5 (TERKINI)

  © Bloglist Malaysia by Ourblogtemplates.com> 2008

Kembali Ke Atas