BlogList Malaysia

16 January 2013

Turun Harga Tol KESAS, Gimik Terbaru Politik Umno-BN

SHAH ALAM : Pengumuman penurunan harga tol bagi Lebuhraya Shah Alam (Kesas) merupakan satu lagi gimik kerajaan Umno-BN menjelang Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) bagi mengaburi mata rakyat.

Penurunan harga tol didakwa tiada jaminan muktamad daripada kerajaan Umno-BN ia tidak akan dinaikkan jika mereka diberikan mandat semula pada PRU-13 nanti.


Ketua AMK Selangor, Azmizam Zaman Huri berkata, Kerajaan Pusat didesak memansuhkan tol itu dan juga ditempat lain dan bukannya hanya menurunkan harga tol yang kadarnya tidak seberapa.

“Sebelum ini Umno-BN mengatakan sekiranya diturunkan harga tol maka kerajaan akan muflis dengan menyatakan kerajaan tidak mampu untuk membayar pampasan kepada konsesi.

“Tetapi untuk penurunan harga tol di Kesas ini maka bagaimana kerajaan boleh membayar pampasan ke syarikat konsesi.

“Tindakan Umno-BN menyerlahkan mereka semakin terdesak yang hanya untuk mengumpan undi selepas berlakunya Himpunan Kebangkitan Rakyat,” kata Azmizam ketika dihubungi TVSelangor.

Jelas Azmizam, Pakatan Rakyat (PR) komited untuk memansuhkan tol seperti yang termaktub dalam Buku Jingga bagi meringankan bebanan rakyat.

Sebelum ini, rakyat membuat demonstrasi mendesak agar Tol Lebuhraya Persekutuan di Batu 3 di Shah Alam dan Sungai Rasau di Klang dimansuhkan dengan alasan ia membebankan rakyat dan tidak lagi relevan.

Tambah beliau, kini berlaku pengurangan lorong-lorong tol tunai dengan pertambahan lorong untuk ‘Touch N Go’ dan ‘Smarttag’ di mana rakyat perlu membelinya pada harga tertentu terlebih dahulu.

“Ini rakyat yang perlu bayar dulu seperti membeli kad tersebut pada harga RM100 yang belum digunakan lagi.

“Dan ini salahsatu cara baru kerajaan Umno-BN mengambil duit rakyat dahulu dengan menyimpannya yang mana rakyat belum menggunakannya lagi untuk membayar tol itu,” katanya.

Sebelum ini, kerajaan mengumumkan kadar tol di Lebuh raya Shah Alam (Kesas) diturunkan antara 10 sen dan 40 sen.

Kadar tol untuk Kelas 1 iaitu bagi kereta biasa diturunkan sebanyak 20 sen iaitu dari RM2.20 kepada RM2.

Bagi kenderaan Kelas 2 iaitu dua gandar atau enam tayar (kecuali bas) akan menikmati pengurangan tol sebanyak 30 sen (dari RM3.30 kepada RM3).

Manakala Kelas 3 iaitu kenderaan 3 gandar atau lebih sebanyak 40 sen (dari RM4.40 kepada RM4), Kelas 4 iaitu teksi sebanyak 10 sen (dari RM1.10 kepada RM1) manakala Kelas 5 iaitu bas akan menikmati pengurangan 20 sen (dari RM1.70 kepada RM1.50).

Lebuhraya Kesas sepanjang 34.5 km itu adalah lebuh raya ekspres perbandaran yang menghubungkan antara Sri Petaling di Kuala Lumpur dan Pandamaran di Klang.


Blog Archive

Bloglist 3 (TERKINI)

Bloglist ProBN

Bloglist 4 (TERKINI)

Bloglist ProBN 2

Bloglist 5 (TERKINI)

  © Bloglist Malaysia by Ourblogtemplates.com> 2008

Kembali Ke Atas