BlogList Malaysia

09 July 2012

Peguam Sanggah Fitnah Jahat Utusan Malaysia

Kes Fitnah II: Anwar dibebas bukan sebab teknikal – Surendran

KUALA LUMPUR 9 Julai: Naib Presiden KEADILAN, N Surendran berkata, Utusan Malaysia jelas berniat jahat terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim dan jahil dengan hujah hakim apabila mengatakan Ketua Umum KEADILAN itu dibebaskan kerana isu teknikal.

Beliau merujuk laporan akhbar Umno itu semalam yang mengatakan Anwar didapati tidak bersalah hanya kerana masalah teknikal pada bahan bukti.


Katanya, dakwaan akhbar tersebut bertentangan sepenuhnya dan tidak konsisten dengan hujah pembebasan yang diberikan Hakim Zabidin Mohd Diah dalam penghakiman bertulisnya.

“Dalam kehakiman sebanyak 80 halaman itu, Zabidin merumuskan, beliau tidak dapat mensabitkan Anwar tanpa bukti sokongan lain. Maknanya, bukti yang diberi Saiful Bukhari Azlan tidak cukup untuk sabitkan Anwar,” katanya dalam satu kenyataan.

Kata Surendran, menurut undang-undang, jika hakim mendapati bukti Saiful meyakinkan, beliau dapat mensabitkan Anwar tanpa bukti sokongan lain.

“Pendek kata, hakim membebaskan Anwar kerana tidak yakin beliau bersalah, bukan kerana soal teknikal (semata-mata),” kata peguam itu lagi.

Tambah beliau, akhbar itu juga dengan sengaja mengabaikan penemuan penting hakim yang menunjukkan polis memalsukan bukti.

“Hakim mendapati bukti ‘beg plastik P27′ dibuka oleh pegawai penyiasat, menunjukkan pemalsuan bukti ke atas Anwar,” jelasnya.

Justeru, kata Surendran, penemuan hakim membuktikan kes Fitnah II adalah konspirasi politik jahat terhadap Anwar oleh Umno BN dengan kerjasama pihak berkuasa.

http://www.keadilandaily.com/?p=32466


Blog Archive

Bloglist 3 (TERKINI)

Bloglist ProBN

Bloglist 4 (TERKINI)

Bloglist ProBN 2

Bloglist 5 (TERKINI)

  © Bloglist Malaysia by Ourblogtemplates.com> 2008

Kembali Ke Atas