BlogList Malaysia

30 June 2012

Saham FGVH - Padan Muka Peneroka Dikencing Isa Samad

Kecoh Mat Isa dengan saham FGVHnya. Satu-satu saham berIPO naik 18%. Harga beli IPO RM4.55, terus naik di Bursa RM5.39. Kemudian naik lagi pada harga RM5.43. Siapa yang beli pada harga itu, saya tidak tahu. Yang tahu, Khamis lepas, FGVH tutup pada harga RM5.30.

Jumaat semalam, saham ini masih lagi aktif, dengan harga berpusar dari RM5.25 hingga RM5.35. Tutup pada RM5.32. Sesiapa yang berani sangat beli pada RM5.39 awal pagi Khamis lepas, itu mereka punya pasal. Yang main kontra, rasanya korang akan disembelih. Tetapi yang hendak pegang sebulan dua, agaknya boleh buat duit ke?


Saya masih tidak wahi untuk bermain dengan saham Felda ini. Bukan kerana pendirian saya yang tidak bersetuju dengan penyenaraian ini. Bukan. Tetapi, saya lihat seperti ada jerung yang sedang mengkontrol saham ini supaya ianya nampak akan naik dan naik dan naik. Spekulasi le katakan. Apabila ada jerung mengkontrol, saya yang ikan bilis pasti akan kecundang dek kerana dibaham jerung itu.

Tidak.. saya tidak akan dimakan jerung kali ke tiga..... Lesap RM80k kawan.....

Apa-apa pun, yang sedihnya ada;ah kepada puak-puak yang dijudikan untuk di apung kan aset mereka di Bursa Saham. Para peneroka Felda. Mula-mula, saya ingat, para peneroka dapatlah sekurang-kurangnya 20-30 lot saham FGVH nih. Tetapi, diberitahu, mereka dapat 800 je. 800 unit saham! Bukan 800 lot. 800 unit saham, samalah dengan 0.8 lot! Adoila, ciputnya.

Jerung-jerung.
Kemudian, dapat cerita pula, Mat Isa dapat 180. Bukan 180 unit, tetapi 180 lot. 180,000 unit saham! Kah! kah! Para peneroka kena kelentong lagi.

Jika Mat Isa semalam jual semua sahamnya pada kadar RM5.30, dia dapat habuan sebanyak RM954,000. Dan jika seorang pakcik peneroka menjual semua sahamnya pada harga yang sama, dapatlah pakcik peneroka itu RM4240.

Adoila peneroka, kamu disembelih lagi dengan puak-puak umno nih.....

Apa-apa pun yang saya nampak dengan senario saham FGVH ini, yang mendapat untung dari penyenaraian saham Felda ini adalah jerung-jerung besar. Bukannya para peneroka. Para peneroka hanya dapat titisan air yang pecah dari tempias yang terpercik dari air terjun Nicaragua. Diulangi, dapat dari titsan air yang pecah dari tempias. Bukan dari tempias ya.

Peneroka tidak dapat apa pun. Hanya dapat duit seciput yang akan habis tidak sampai sebulan berbelanja. Namun, apa yang penting hendak diperkatakan oleh saya ini ialah, padan muka peneroka Felda, undilah lagi umno, biar padan dengan kamu kena kelentong dengan juak-juak kapitalis Melayu ini. Padan muka.

Dicatat oleh Mazwandi Mustaffa


Blog Archive

Bloglist 3 (TERKINI)

Bloglist ProBN

Bloglist 4 (TERKINI)

Bloglist ProBN 2

Bloglist 5 (TERKINI)

  © Bloglist Malaysia by Ourblogtemplates.com> 2008

Kembali Ke Atas