BlogList Malaysia

17 April 2012

Lagi Banyak Bahan Bukti Dari Siasatan ICAC Menentang Musa Aman!

Akaun bank ratusan-juta dollar US, dibuka atas nama Richard Christopher Barnes di Swiss Bank UBS di Hong Kong, beroperasi atas arahan bertulis bahawa sejumlah wang itu disimpan untuk Musa Aman, menurut suatu sumber yang kami perolehi dari beberapa pihak berkuasa Hong Kong.

Sepucuk surat, bertarikh 25hb May, 2007 dan kini berada pada pihak Suruhanjaya Siasatan Bebas Dan Berkecuali Menentang Rasuah Hong Kong (ICAC), menyatakan bahawa akaun itu harus “menyimpan (wang itu) untuk Aman”.

Para penyiasat ICAC difahamkan bahawa pada 31hb Mei 2007, akaun bank berkenaan mengandungi wang sebanyak USD29.6 juta!


Sebuah carta aliran utama, yang dibuat oleh pihak ICAC, dengan jelas menunjukkan bahawa wang sogokan rasuah pembalakan itu akhirnya disalurkan ke akaun bank peribadi Musa Aman seperti pada IBS di Zurich! Richard Christopher Barnes, seorang peguam dari Sabah, dipercayai bertindak selaku nomini kepada Musa Aman. Maklumat dalam akaun utama Barnes yang dikaitkan dengan Musa Aman, UBS A/C231117, membentuk sebahagian dari elemen-elemen dalam carta aliran analisa itu, sebagai mana telah dilakar oleh para penyiasat ICAC, yang telah cuba mengesan aliran keluar dan masuk wang itu dari akaun-akaunnya di Hong Kong seperti yang dikendalikan oleh orang kanan yang amat popular kepada Musa Aman iaitu Michael Chia (Chia Tien Foh).

Michael Chia telah ditahan di Hong Kong ketika dia cuba untuk menyeludup keluar SG$16 juta dalam bentuk wang tunai ke Malaysia, telah mencetuskan penyiasatan ke atas jenayah penyelewengan wang yang besar jumlahnya.

Siasatan yang serupa juga telah dijalankan oleh pihak SPRM Malaysia, namun kami difahamkan bahawa siasatan kerjasama dwi-negara (Hong Kong-Malaysia) itu telah dihalang oleh kenalan keluarga Musa sendiri, iaitu Peguam Negara, Abdul Gani Patail.

Carta aliran yang dihasilkan oleh pihak ICAC (berikut) menggambarkan dengan jelas bagaimana wang sogokan pembalakan di Sabah disalurkan ke dalam akaun-akaun yang dikendalikan bagi pihak Ketua Menteri Sabah, Musa Aman, termasuk sebuah akaun yang di atas nama Richard Christopher Barnes.

Pihak SPRM telah menerima sesalinan maklumat ini dan kini Sarawak Report juga telah memperolehi sesalinan. Pihak kami juga telah mendapat banyak salinan penyata bank untuk mengesahkan maklumat pada carta aliran ICAC itu.

Bagi sesetengah pihak yang mendakwa bahawa bahan-bahan bukti yang dipaparkan di sini mereka harus meminta pihak-pihak UBS dan HSBC untuk mengesahkan kesahihan akaun-akaun bank ini tidak wujud dan juga meminta bank-bank itu untuk mengeluarkan kenyataan bertulis bahawa surat yang bertarikh 23. 05. 2007 juga tidak pernah ditulis, sebagai memberikan arahan bahawa akaun Richard Christopher Barnes di UBS harus dibekukan “bagi pihak Musa Aman”.

Baca seterusnya di - http://www.sarawakreport.org/ms/2012/04/lagi-banyak-bahan-bukti-dari-siasatan-icac-menentang-musa-aman/


Blog Archive

Bloglist 3 (TERKINI)

Bloglist ProBN

Bloglist 4 (TERKINI)

Bloglist ProBN 2

Bloglist 5 (TERKINI)

  © Bloglist Malaysia by Ourblogtemplates.com> 2008

Kembali Ke Atas