BlogList Malaysia

28 March 2012

Tender baru: Tak semudah itu nak tutup isu NFC

KUALA LUMPUR, 28 Mac: PAS menyifatkan tindakan kerajaan BN mahu menjemput bidaan baru bagi memilih kontraktor mengambil alih operasi Perbadanan Fidlot Kebangsaan (NFC) sebagai cubaan 'menutup buku' skandal tersebut dari diperkatakan rakyat.

Selain cuba menutup kes, Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar (gambar) juga mendakwa, ianya juga dilihat sebagai cubaan pemimpin tertentu khususnya Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan Timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yassin dilarikan dari terpalit dengan skandal yang menggemparkan negara itu.

"Ini semua cubaan nak lari, nak tutup kes yang membabitkan kelemahan Najib dan Muhyiddin. Isu sebenar adalah mengapa Najib dan Muhyiddin meluluskan projek bernilai RM250 juta ini kepada syarikat Agro Science Sdn Bhd milik keluarga (Datuk Seri) Shahrizat yang diketahui tiada pengalaman.


"Ini mesti diperjelaskan sebelum tender baru dibuat," katanya kepada Harakahdaily.

Semalam, Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar mengumumkan, kerajaan akan membuka tender baru NFC untuk meneruskan projek itu bagi memastikannya berjalan lancar.

Bercakap dalam sesi penggulungan di Parlimen semalam, Noh berkata, kementerian juga melantik juruaudit bagi projek lembah daging di Gemas, Negeri Sembilan itu.

Noh bagaimanapun tidak menyebut sama ada keluarga menteri kabinet Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil akan kehilangan projek itu dan sama ada kerajaan akan mendapatkan semula pembayaran daripada pinjaman mudah RM250 juta yang diberikan sebelum ini.

"Kita nak tanya, apabila ditender bermakna syarikat sedia ada perlu diterminate. Tapi setakat ini kita tidak nampak ketegasan oleh kerajaan untuk terminate Agro Science itu.

"Juga tidak ada ketegasan apa mekanisma duit RM250 juta yang dipinjam sebelum ini dapat balik. Kita tak mahu ulangi kesilapan dalam tender baru," katanya sambil mengulangi desakan agar Suruhajaya Diraja ditubuhkan menyelesaikan keseluruhan isu tersebut termasuk mendapatkan semula wang RM250 juta itu.

http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/9172-#fb


Blog Archive

Bloglist 3 (TERKINI)

Bloglist ProBN

Bloglist 4 (TERKINI)

Bloglist ProBN 2

Bloglist 5 (TERKINI)

  © Bloglist Malaysia by Ourblogtemplates.com> 2008

Kembali Ke Atas