28 November 2011

Jangan Mimpi Najib Akan Pecat Isa Samad..

Najib Tidak Akan Tergamak Pecat Mohd Isa

HARI ini beberapa orang Jawatankuasa Perunding Peneroka (JKPP) yang diikhtiraf sebagai badan rasmi oleh Felda telah memberi kata dua kepada Ha Najib Razak dan menggesa memecat Pengerusi Felda Mohd Isa Samad. Mereka memberi kata dua kalau Mat Isa tidak dipecat Umno akan kehilangan undi dalam pilihan raya umum akan datang.

Badan itu mendakwa mereka mewakili 1.6 juta peneroka dari 120,000 keluarga di 11 wiayah Felda di seluruh negara.

Desakan juga dilakukan supaya memecat Pengarah Seranta Felda Noor Ehsanuddin Mohd Harun Narrashid dan Ketua Pegawai Eksekutif Felda Global Ventures Holdings Sdn Bhd, Sabri Ahmad.


Desakan ke atas pengerusi dan pengarah itu ada kena mengena dengan langkah untuk menyenaraikan Felda Global Ventures di Sekureti Malaysia tidak lama lagi. Cadangan untuk menyenaraikan Felda itu diumumkan Ha Najib sewaktu membentangkan Bajet Oktober lalu. Katanya penyenaraian itu dibuat tergesa-gesa dan peneroka sendiri belum mengetahui tentangnya.

Felda tidak menjelaskan kepada peneroka menyebabkan ada menganggap penyenaraian itu dilakukan dalam gelap dan untuk kepentingan segelintir pihak berkepentingan ke atas Felda.
Sidang media itu dikendalikan oleh Pengerusi JKPP Shamsuddin Othman yang juga salah seorang ahli lembaga pengarah Felda. Turut hadir pada sidang media hari ini ialah sembilan naib pengerusi JKPP Wilayah. Desakan oleh badan rasmi ini pertama kali dan memperlihatkan Felda berada dalam kemelut.

Desakan supaya Mohd Isa berundur adalah satu-satu langkah yang mampu dibuat oleh para peneroka. Tetapi pada pandangan saya ia tidak mudah untuk dilakukan oleh Ha Najib. Mungkin untuk memecat beberapa nama lain yang disebut boleh tetapi tidak dengan Najib.

Kenapa saya berkata begitu kerana, kedudukan Mohd Isa itu dilantik oleh Najib sendiri. Ia bukan atas pilihan peneroka. Najib adalah perdana menteri. Perkara yang kena faham dengan perlantikan Isa ialah berhubung dengan balasan jasa dan budi Mohd Isa oleh Najib.

Mohd Isa seharusnya tidak kembali ke dalam parti apa lagi memegang sebuah institusi seperti Felda lagi apabila mengenangkan kepada apa yang berlaku kepada dirinya. Bukankah Isa digantung menjadi ahli Umno dan dipecat sebagai Menteri Wilayah Persekutuan setelah didapati bersalah melakukan rasuah semasa pemilihan pemimpin Umno 10 tahun lepas.

Orang seprti Mohd Isa sepatutnya tidak dipandang lagi kerana dari segi moral dan integritinya ia lebih buruk dari anjing buruk kepala. Namun tidak begitu di dalam Umno. Dalam Umno mereka yang bersih, jujur, cerdik dan mempunyai personaliti baik tidak akan naik. Mereka hanya layak menjadi ekor sahaja.

Boleh diperhatikan kepada individu yang menjadi pemimpin Umno hari ini, bermula dari Najib sendiri membawa kepada ketua cawangan semuanya terpalit dengan dosa dan dikaitkan dengan berbagai skandal. Ada menteri yang melanggan pelancur lebih hebat dari apa yang dituduh kepada Anwar Ibrahim. Anwar kalau bawa pelacur berlindung juga tetapi ada pemimpin Umno terang-terang gendung wanita Siam atau pun 'main' dengan bini orang.

Isu rasuah usah cerita yang songlap duit rakyat makan projek banyak dan berlambak. Sebut menteri mana yang tidak terlibat dengan komisyen. Menerima komisyen dan rasuah semacam sudah mendarah daging dalam kepimpinan Umno. Itu cerita komisyen pembelian kapal selam walaupun dinafi beratus kali tetapi ia tidak dapat menutup persepsi orang terhadap rasuah dan penyelwengan Umno.

Mungkin cerita jahat dan khinat ini tidak ke pengetahuan rakyat tetapi mereka yang terlibat dari opis boy sampai ke Ketua Setiausaha semua tahu akan fiil pemimpin Umno sendiri. Kerana begitu meluas menyebabkan ada juga KSU, Pengarah Jabatan dan sebagai ikut sama menerima dan melakukan rasuah.

Kaau rasuah tidak menjadi bara tidaklah pula digubalkan Badan Pencegah Rasuah ditukar menjadi Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Kalau begitu lagak dan watak serta perangai pemimpin Umno jadi tidak hairanlah kalau orang seperti Mohd Isa yang tidak disenangi peneroka diambil menjadi pengerusi Felda menggantikan Yusuf Noor ternyata lebih wara' dari Mohd Isa.

Saya sudah sebut sebelum ini mengenai Mohd Isa. Kenapa beliau dipilih menjadi Adun Bagan Pinang semasa pilihan raya kecil dan kenapa beliau dilantik menjadi pengerusi Felda. Sebenarnya Najib tidak ada pilihan lain untuk membalss budi Mohd Isa kepadanya. Mohd Isa ada jasa besar kepada Najib yang berupa rahsia. Tidak mustahil kalau Najib membiarkan Mohd Isa, bekas MB Negeri Sembilan itu akan meledakkan segala-gala tentang Najib yang ada dalam poketnya. Kelebihan kepada Mohd Isa iaah kerana dia mengetahui sesuatu tentang Najib.

Jadi berbalik kepada hasrat peneroka supaya Mohd Isa dipecat ia seperti mencurah garam ke laut sahaja. Kerja itu sia-sia saja. Yang terbaik peneroka perlu kekalkan dan biarlah Mohd Isa. Guna dan ajarlah Mohd Isa, Najib dan Umno sekali dalam pilihan raya akan datang. Begitu juga kalau pendedahan hari ini bertujuan untuk mendapat perhatian Perhimpunan Agung Umno ia akan menjadi sia-sia saja. Tengku Razaleigh Hamzah sudah kata apa-apa keputusan dan perbincangan dalam perhimpunan agung Umno ianya satu endorcement sahaja.

Saya percaya tidak akan ada mana-mana perwakilan G7 yang berani untuk menimbulkan isu berkenaan. Apa lagi kalau mereka yang pernah merasai lemak dan manisnya wang Mohd Isa.

Sudah sampai masanya rakyat bawahan dan marhain seperti peneroka bukan setakat melepas kata-kata tetapi mereka harus mengotakan. Kritikan teguran tidak akan membawa makna sama sekali apa yang pentingnya jatuhkan UBN barulah transformasi ke atas Felda dan juga institusi lain akan berlaku. Kepada saya tindakan membuat kenyataan berupa ugutan membuang masa dan tenaga sahaja. [wm.kl. 7:48 pm 28/11/11]- mso

PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial Facebook ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Blog Archive

Post Terdahulu

Popular Posts

Bloglist 3 (TERKINI)

Bloglist Pencacai 1

Bloglist Pencacai 2

Bloglist 4 (TERKINI)

Bloglist 5 (TERKINI)


  © Bloglist Malaysia by Ourblogtemplates.com> 2008

Kembali Ke Atas