BlogList Malaysia

31 August 2011

Sajak Dimuatnaikkan Semula Sempena Merdeka


Klik sini untuk ceritanya. AlFatihah untuk pahlawan kita. Polis yang jaga tu Melayu ke?

Di atas Jambatan Sultan Yahya Petra yang jem
aku memandang arus sungai yang mewarnai skyline Kota Bharu
sambil bertanya kepada Tok Janggut

Di atas Jambatan Sultan Mahmud yang gah
aku memandang pondok tol yang ditutup Hj. Hadi
sambil bertanya kepada Haji Abdul Rahman Limbong


Di atas flyover ke Ayer Keroh di Melaka
aku menyampah melihat billboard bermuka Ali Rustam
sambil bertanya kepada Dol Said

Di atas jambatan di Ranau setelah kepenatan memandu dari Tawau
aku berhajat singgah di kedai sup gadis Dusun bertudung yang cantik
sambil bertanya kepada Pahlawan Mat Salleh

Di tepi Sungai Sarawak dikala mencari gambir
aku asyik terkenangkan isterinya dan Taib Mahmud
sambil bertanya kepada Rosli Dhoby

Di atas Jambatan Sayong di Kuala Kangsar
aku membandingkan Zambry dan Nizar
sambil bertanya kepada Dato' Maharaja Lela

Di kala atas jambatan merentasi Sungai Rompin
aku cuba sedaya melupakan si Jarjis di New York
sambil bertanya kepada Datok bahaman, Tok Gajah dan Mat Kilau

Dikala makan lemang sambil merenung cerita "Bukit Kepong" di TV
aku terkenangkan Mat Sabu dan Jins Samsudin
sambil bertanya kepada Mat Indera

Benarkah kata mereka kita merdeka di meja rundingan tanpa setitis darah?



Kalaulah Mat Indera ada blog!

Dipetik dari Laman Muhandis


Blog Archive

Bloglist 3 (TERKINI)

Bloglist ProBN

Bloglist 4 (TERKINI)

Bloglist ProBN 2

Bloglist 5 (TERKINI)

  © Bloglist Malaysia by Ourblogtemplates.com> 2008

Kembali Ke Atas