BlogList Malaysia

13 December 2010

Rampasan Kuasa Jika BN Kalah Dalam PRU-13

Pemimpin PAS menjangkakan Barisan Nasional (BN) akan menggerakkan rampasan kuasa jika Pakatan Rakyat (PR) memenangi pilihan raya umum ke-13 tergempar, yang disebut-sebut akan diadakan awal tahun depan.

Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar berkata kenyataan Datuk Seri Najib Razak yang mengingatkan rakyat tidak mengundi parti lain selain BN menunjukkan perdana menteri sangat terdesak untuk kekal memegang kuasa.

“Pada Sabtu lalu, perdana menteri mengatakan jika BN tidak boleh menang, tiada pihak lain yang boleh atau harus menang. Ini satu kenyataan bahaya... apa yang akan berlaku jika BN kalah dalam pilihan raya umum akan dating?” katanya lagi.


“Adakah ini bermakna akan ada rampasan kuasa? Satu ugutan telah pun dibuat oleh perdana menteri, sebahagian daripada persediaan ke arah pilihan raya, seolah-olah Najib sendiri tidak yakin dengan peluang partinya untuk menang,” kata Mahfuz kepada pemberita di lobi bangunan Parlimen hari ini.

Mahfuz merujuk kepada laporan Sabtu lalu memetik Najib berkata, pihak pembangkang tidak mungkin akan dapat mengambil alih peranan yang dilaksanakan BN untuk memimpin negara ini.

Justeru, beliau berkata, rakyat Malaysia tidak perlu menggadai masa depan negara kepada pembangkang yang dilihat hanya bijak menabur janji-janji manis.

“Mereka tidak mempunyai ideologi yang didukung bersama, hanya tahu menabur janji dan mempunyai pegangan masing-masing yang terlalu longgar dalam kesepakatan politik,” katanya ketika berucap pada Majlis Mesra Deepavali Parlimen Pekan.

“Janganlah mengambil risiko (menyokong pembangkang) yang akan sebabkan kita menyesal di hari muka,” katanya.

“Ini menunjukkan bahawa perdana menteri tidak percaya pada konsep pilihan raya. Beliau mengatakan bahawa beliau tidak akan membiarkan orang lain menang jika BN kalah. Ini satu tamparan kepada pengundi,” kata Ahli Parlimen PAS dari Tumpat Datuk Kamaruddin Jaafar.

Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad mendesak Najib agar menjelaskan maksud kenyataan beliau, yang menurutnya sebenarnya ia satu bentuk ugutan.

“Najib perlu memberi penerangan yang jelas, jadi kita semua boleh faham. Kami mahukan satu respons terus.

“Jika beliau tidak memberikan respons, ia menunjukkan bahawa beliau tidak sedia untuk melepaskan kuasa (jika kalah),” kata Khalid.

Kini BN memiliki 138 kerusi Parlimen yang memperuntukkan 222 kerusi manakala PR pula 76 manakala enam adalah anggota Bebas dan dua lagi dimiliki Parti Progresif Sabah. MI

4 Komen :

nakata December 13, 2010 at 9:33 PM  

nie ckp owg xde ilmu..
nak provokasipn jgnlh mcm 2..
ingat senang ke nak wat rampasan kuasa..klaw senang wat sekarangpn kerajaan BN Boleh tumbang klaw kne rampasan kuasa..mcm-mcm ckp klaw rase x bleh menang nnt..nk suruh rakyat takotlh..pemuda sy x kan taerpedaya dengan helah pembangkang mcm nie..

Anonymous ,  December 13, 2010 at 10:31 PM  

Kenyataan Najib: "....jika BN tidak boleh menang,tiada pihak lain yang boleh atau harus menang.." Ini suatu kenyataan dari seorang Perdana Menteri yang tak faham erti demokrasi.Dia ingat UMNO/BN tu jadi pemerintah akibat dari kuasa yang diturunkan oleh datok-nenek mereka,seperti keadaan Sultan memerintah.Inilah masaalahnya jika terlalu lama memerintah hingga lupa apa ertinya "kalah pilihanraya".

Anonymous ,  December 13, 2010 at 11:34 PM  

selendang merah,

takpa biarkan dia dgn caranya,aku nak tengok sejauh mana kuasa najip,apa dia ingat kuasa rakyat senang2 nak dia bodokan,mungkin kuasa najip rakyat buat sambal belacan setelah kalah pru13,ingat tokbapak nya punya negarani

Anonymous ,  December 14, 2010 at 12:28 PM  

aku rasa sebagai pengundi.. aku.. rasa BN akan menang lg.. tp x tau la menang besar ke x... PKR x cukup kuat lg.. walau pun BN nie orng ckap dia tipu la ape sumer .. tp aku rasa kerajaan skrang nie ok... aku sbgai pengundi.. aku x undi BN , PKR, or PAS.. tp aku mengundi sape yg wakil rakyatnya MELAYU dan ISLAM..

Blog Archive

Bloglist 3 (TERKINI)

Bloglist ProBN

Bloglist 4 (TERKINI)

Bloglist ProBN 2

Bloglist 5 (TERKINI)

  © Bloglist Malaysia by Ourblogtemplates.com> 2008

Kembali Ke Atas