BlogList Malaysia

11 January 2017

Penggodam Rusia dakwa kompromi maklumat diri Trump



Kandungan dokumen yang diklasifikasikan sulit yang dibentangkan minggu lepas kepada presiden dipilih Donald Trump termasuk dakwaan bahawa operatif Rusia mendakwa telah mengkompromi maklumat mengenai dirinya, CNN melaporkan semalam.

Dakwaan itu terkandung dalam sinopsis dua halaman yang dilampirkan dengan laporan yang dibentangkan oleh para pegawai perisikan AS kepada Trump dan Presiden Barack Obama mengenai campurtangan Rusia dalam pilihan raya 2016, lapor CNN yang memetik pelbagai pegawai AS yang mempunyai pengetahuan langsung mengenai taklimat tersebut.

Dakwaan tersebut, sebahagiannya, datang dari memo yang dikompilasi oleh seorang bekas operatif perisikan British, yang mana hasil kerjanya sebelum ini dianggap oleh pegawai perisikan AS sebagai boleh dipercayai, lapor CNN.

Ia berkata FBI sedang menyiasat kredibiliti dan ketepatan dakwaan itu, yang berdasarkan kepada maklumat dari sumber Rusia, tetapi tidak mengesahkan banyak perincian penting dalam memo mengenai Trump.

FBI enggan ulas

Tuduhan bahawa Rusia cuba untuk mengkompromi maklumat tentang diri Trump, yang merupakan seorang ahli perniagaan hartanah, telah tersebar di Washington sejak beberapa bulan, dan ianya telah dimaklumkan kepada para pegawai Amerika Syarikat tahun lalu.

Reuters tidak dapat mengesahkan dakwaan itu atau mengesahkan kewujudan sinopsis dua halaman yang dilaporkan oleh CNN.

Amaran kepada Trump itu, bagaimanapun, bertepatan dengan kebimbangan yang semakin meningkat tentang apa yang pengarah Perisikan Nasional James Clapper sebut sebagai pengaruh "pelbagai aspeks" Rusia dan kempen pengintipan di Eropah dan Amerika Syarikat.

Selain menggodam rangkaian komputer dan menyebarkan propaganda dan berita palsu, ia termasuk usaha untuk memupuk pemimpin perniagaan dan politik serta mencari maklumat kewangan dan peribadi dan lain-lain yang boleh menjejaskan orang yang disasarkan, kata pegawai perisikan AS.

Taklimat minggu lepas itu disampaikan oleh Clapper, pengarah Biro Siasatan Persekutuan James Comey, pengarah Agensi Perisikan Pusat John Brennan dan Pengarah Agensi Keselamatan Negara Mike Rogers.

Salah satu sebab ketua-ketua perisikan AS itu mengambil langkah luar biasa termasuk sinopsis dalam dokumen taklimat itu adalah untuk menyedarkan Trump bahawa dakwaan mengenai dirinya sedang beredar di kalangan agensi perisikan, anggota kanan Kongres dan para pegawai kerajaan, kata CNN.

Satu laporan perisikan yang tidak diklasifikasikan sebagai sulit yang dikeluarkan pada hari Jumaat, membuat kesimpulan bahawa Presiden Rusia Vladimir Putin mengarahkan usaha untuk membantu peluang Trump menang pilihan raya dengan mencemarkan calon Demokrat Hillary Clinton dalam kempen presiden 2016.

Menurut laporan itu, agensi perisikan AS telah membuat kesimpulan bahawa sebagai sebahagian daripada usaha agensi perisikan tentera Rusia, GRU, menggunakan perantara seperti WikiLeaks dan lain-lain untuk mengeluarkan emel yang digodam.

- Reuters




Blog Archive

Bloglist 3 (TERKINI)

Bloglist ProBN

Bloglist 4 (TERKINI)

Bloglist ProBN 2

Bloglist 5 (TERKINI)

  © Bloglist Malaysia by Ourblogtemplates.com> 2008

Kembali Ke Atas