BlogList Malaysia

12 January 2017

Ajaib Kalau Boleh Kalahkan Najib



Walau gandingan, yang tidak pernah diramalkan penganalisis, antara dua musuh ketat Tun Dr Mahathir Mohamad dan Datuk Seri Anwar Ibrahim sekalipun tidak akan dapat menumbangkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dalam pilihan raya umum akan datang.

Demikian hujah seorang penganalisis politik menerusi artikel yang tersiar dalam jurnal politik The Diplomat.

Ong Kok Hin dari Institut Pulau Pinang menggariskan empat sebab kepada kebuntuan politik Malaysia iaitu penyelewengan pilihan raya, kegagalan institusi, perpecahan politik dan garis kesalahan masyarakat.

"Sehingga dan melainkan ia berubah, pembaharuan akan menjadi rapuh di masa yang terbaik dan kosmetik di kala paling teruk," katanya.

Berhubung penyelewengan pilihan raya, Ong berkata, jika cadangan persempadanan semula terkini berkuat kuasa sebelum pilihan raya, maka hasilnya adalah ketidakseimbangan bilangan pengundi bagi kawasan yang berlainan atau 'malapportionment'.

"Malapportionment adalah perbezaan saiz kawasan pilihan raya yang disebabkan oleh persempadanan semula. Ia menyebabkan perwakilan tidak saksama kerana ia memberikan nilai undi yang tidak sama rata.

"Sebagai contoh, seorang pengundi di Putrajaya mempunyai nilai bersamaan seorang pengundi di Kapar kerana kedua-dua kawasan pilihan raya mempunyai satu kerusi - walaupun Putrajaya mempunyai kira-kira 15,991 pengundi dan Kapar pula 144,159 pengundi.

"Malah dalam negeri yang sama, perbezaan saiz kawasan pilihan raya adalah menarik. Di negeri Selangor, Damansara adalah empat kali lebih besar daripada Sabak Bernam.

"Mana-mana tiga kawasan Parlimen yang sangat kurang diwakili di Selangor adalah lebih besar daripada tiga kawasan pilihan raya kecil yang digabungkan.

"Ia bukan satu perbezaan matematik saiz kawasan pilihan raya. Ia adalah pembungkusan secara sengaja penyokong pembangkang ke dalam kawasan bersaiz mega, melemahkan keupayaan untuk menang kerusi lain dan menyebabkan kerusi marginal lebih mampu dimenangi parti pemerintah.

"Tidak menghairankan, Damansara dipegang oleh pembangkang dan Sabak Bernam dipegang oleh parti pemerintah," katanya.

Tambah Ong, persempadanan semula pula, di sisi lain, adalah amalan melakar sempadan berdasarkan corak pengundian pengundi supaya ada pihak yang boleh mendapat manfaat.

"Persempadanan semula Malaysia dilakukan dalam tiga cara: penciptaan kawasan yang merangkumi pelbagai pihak berkuasa tempatan, gabungan sewenang-wenangnya masyarakat tanpa minat yang sama dan pengasingan komuniti dan kejiranan tempatan.

- mkini






Blog Archive

Bloglist 3 (TERKINI)

Bloglist ProBN

Bloglist 4 (TERKINI)

Bloglist ProBN 2

Bloglist 5 (TERKINI)

  © Bloglist Malaysia by Ourblogtemplates.com> 2008

Kembali Ke Atas