BlogList Malaysia

14 February 2013

PRU13 - Bubarlah Bilapun Kerana SPR Lebih Besar Dan Berkuasa..

SHAH ALAM, 14 Feb—Cadangan kerajaan Pakatan Rakyat (PR) Selangor untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) lebih awal tidak semestinya akan berlaku pilihan raya umum secara berasingan, kata Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Datuk Wan Ahmad Wan Omar.

Wan Ahmad menegaskan SPR tetap mempunyai kuasa di bawah Perlembagaan untuk menentukan tarikh pilihan raya, termasuk mengadakan pilihan raya serentak di seluruh negara.


“Membubarkan DUN awal memang kuasa kerajaan negeri, tetapi menetapkan tarikh pilihan raya adalah kuasa SPR,” tegasnya kepada pemberita selepas sidang media di kediamannya di sini.

“SPR ada kuasa untuk memilih tarikh 60 hari selepas tarikh pembubaran DUN ... jika SPR mahu melaksanakan PRU serentak, kami boleh memilih mana-mana tarikh dalam 60 hari tersebut,” tambahnya.

Beliau turut menambah, walaupun kerajaan negeri mempunyai kuasa membubarkan DUN, mereka masih lagi perlu mendapat perkenan Sultan Selangor, kerana baginda akan menandatangani watikah pembubaran tersebut.

“Memang kita mengamalkan prinsip Raja Berperlembagaan, kita perlu hormati Sultan dan mendapat perkenan baginda untuk membubarkan DUN,” katanya lagi.


Blog Archive

Bloglist 3 (TERKINI)

Bloglist ProBN

Bloglist 4 (TERKINI)

Bloglist ProBN 2

Bloglist 5 (TERKINI)

  © Bloglist Malaysia by Ourblogtemplates.com> 2008

Kembali Ke Atas