BlogList Malaysia

08 June 2012

Towkey Sekinchan Ikan Bakar Tak Mahu Bertindak Ke Tolong Penyiaga Melayu Ni?

Pendapatan peniaga-peniaga Melayu di daerah membeli-belah utama, Bukit Bintang, dijangka terjejas dengan mulanya kerja di atas projek My Rapid Transit (MRT) bernilai berbilion ringgit, berdekatan Plaza Bukit Bintang (BBP) pada tahun 2013. Ia akan bermula di ruang legar bangunan tersebut dan bangunan Yayasan Selangor yang bersebelahan dari 1 Julai bagi kerja-kerja persediaan untuk membina stesen bawah tanah.

The Malaysian Insider difahamkan bahawa pemilik projek MRT Corporation Bhd telah memutuskan untuk memulakan projek dari sebelah BBP Jalan Bukit Bintang kerana rundingan dengan pemilik bangunan di seluruh kompleks membeli-belah terhenti dan masa kian suntuk untuk melengkapkan sistem MRT menjelang 2017.


BBP menempatkan majoriti peniaga Melayu manakala ahli perniagaan Cina menjalankan syarikat mereka di Plaza Sungei Wang yang bersebelahan dan rumah kedai berdekatan.

Keputusan untuk meneruskan kerja dengan mengambil alih bidang hadapan BBP dan Yayasan Selangor telah dibuat semalam pada mesyuarat yang dipengerusikan oleh Timbalan Ketua Setiausaha Perbendaharaan (Dasar), Datuk Dr Mohd Irwan Serigar Abdullah dan dihadiri oleh pegawai dari MRT Corp, pemilik BBP UDA Holdings Bhd, pengurus Yayasan Selangor .

"MRT Corp mengambil alih kawasan di hadapan kedua-dua bangunan dahulu, kemudian kawasan bawah tanah mereka untuk stesen bawah tanah, dan menjelang pertengahan 2013, semua orang akan terpaksa berpindah," sumber memberitahu The Malaysian Insider.

Walaupun terpapar notis pembangunan tentang kerja-kerja untuk penyewa BBP, The Malaysian Insider difahamkan peniaga masih belum jelas tentang pampasan untuk meninggalkan kawasan itu sebelum pajakan mereka tamat tempoh kerana UDA Holdings mahu Perbendaharaan atau MRTCorp untuk menjamin bayaran.

Peniaga Bukit Bintang memulakan kempen mengumpulkan tandatangan Oktober lepas untuk memberi tekanan kepada Putrajaya kembali kepada pelan asal untuk dua stesen MRT di kawasan itu. Stesen tersebut, BB Barat dan Timur BB, asalnya bertujuan untuk melingkungi daerah membeli-belah utama tetapi cadangan itu kemudiannya bertukar kepada satu stesen di bawah persimpangan sibuk Jalan Bukit Bintang dan Jalan Sultan Ismail.

Pengkritik telah mempersoalkan keperluan bagi pengambilalihan wajib kedua-dua permukaan dan tanah bawah tanah kerana Kanun Tanah Negara 1965 telah dipinda pada tahun 1990 untuk membenarkan tanah bawah tanah boleh diambil tanpa menjejaskan hak permukaan.

Pemilik tanah yang tidak berpuas hati telah memulakan kempen berprofil tinggi yang melibatkan protes, kempen tandatangan dan tuntutan bahawa Putrajaya telah menjalankan "land grab"(penyambaran tanah) untuk membiayai kos projek.

Disesuaikan dari - http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/perniagaan-english-bukit-bintang-terancam-dengan-mulanya-kerja-mrt/


Blog Archive

Bloglist 3 (TERKINI)

Bloglist ProBN

Bloglist 4 (TERKINI)

Bloglist ProBN 2

Bloglist 5 (TERKINI)

  © Bloglist Malaysia by Ourblogtemplates.com> 2008

Kembali Ke Atas