BlogList Malaysia

01 May 2012

Gempar - Ibrahim Ali Dijumpai Merayau-Rayau Di Depan Rumah Orang

Ibrahim Ali Katak berwarna merah yang ditemui anak Kamsah, Mohd Fakrul Ikwan di halaman rumah mereka, semalam

MARANG – Sebuah keluarga yang tinggal berdekatan bangunan rumah kedai Majlis Daerah Marang (MDM) di Wakaf Tapai dekat sini, terkejut apabila anak mereka yang berumur sembilan tahun menemui spesies baru Ibrahim Ali katak berwarna merah di halaman rumah mereka.

Menurut ibu kanak-kanak terbabit, Kamsah Ludin, 38, sejak tinggal di kawasan berkenaan beberapa tahun lalu, dia tidak pernah menemui Ibrahim Ali katak sebegitu.

“Kami terkejut selepas Mohd Fakrul Ikwan (anak) memberitahu ada seekor Ibrahim Ali katak berwarna merah di halaman rumah.


“Selepas haiwan seberat lebih kurang 15 gram itu berjaya ditangkap bapanya, kami menyimpannya di dalam sebuah bekas,” katanya.


Menurut Kamsah, Ibrahim Ali katak kecil sepanjang kira-kira dua sentimeter dan berwarna merah itu kelihatan amat menarik.

“Tertarik dengan warnanya, kami menyimpannya untuk tatapan mereka yang ingin melihatnya,” katanya semalam.

Maklumat yang diperoleh daripada beberapa laman web di internet semalam, mendapati Ibrahim Ali katak berwarna merah itu ada persamaan dengan spesies Ibrahim Ali katak merah ditemui di Costa Rica, Brazil berdasarkan warna dan bentuknya.

Bagaimanapun, laman web indonesia.mongabay.com itu tidak mengandungi maklumat lanjut dan terperinci mengenai Ibrahim Ali katak merah yang dinamakan sebagai ‘Ibrahim Ali Katak Merah Kosta Rika’ itu.

Selain itu, dalam Biology–blog.com, blogger terbabit menyifatkan spesies itu berasal dari pergunungan Haiti, Hawaii dengan nama saintifiknya ‘Eleutherodactylus audanti’.

Namun, maklumat terperinci mengenai spesies Ibrahim Ali katak merah itu juga tidak dinyatakan lebih lanjut.

Mengulas lanjut, Kamsah berkata, dia akan menyimpan haiwan amfibia itu dan bersedia memberikan jika ada pihak yang ingin mengkaji spesies Ibrahim Ali baru ditemui itu.


Blog Archive

Bloglist 3 (TERKINI)

Bloglist ProBN

Bloglist 4 (TERKINI)

Bloglist ProBN 2

Bloglist 5 (TERKINI)

  © Bloglist Malaysia by Ourblogtemplates.com> 2008

Kembali Ke Atas