BlogList Malaysia

01 April 2012

SPR Buat Lawak Lagi - Umno Tak Boleh Guna Kenderaan Kerajaan Selepas Parlimen Bubar..

Salah guna: Umno guna kenderaan kerajaan selepas parlimen bubar, SPRM kata ia tidak dibenarkan

Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Datuk Mohd Shukri kelmarin menyatakan adalah tidak dibenarkan sesebuah parti menggunakan kemudahan kerajaan selepas pembubaran Parlimen mahupun Dewan Negeri.

"Penggunaan kemudahan kerajaan termasuklah kenderaan selepas pembubaran adalah memang tidak boleh.

"Malah ia bukan sahaja melibatkan sebuah parti tetapi semua parti," jelasnya menjawab pertanyaan hadirin Wacana Sinar Harian di Kompleks Karangkraf di Shah Alam, yang mempersoalkan tentang penggunaan kenderaan kerajaan oleh Umno Barisan Nasional selepas pembubaran Parlimen.


Menurutnya lagi, sepatutnya apabila selepas pembubaran akan ada sebuah kerajaan sementara yang akan mengambil alih kerajaan sedia ada membuat pemantauan tentang penggunaan kemudahan kerajaan.

"Kita secara jelas mengatakan kemudahan kerajaan tidak boleh digunakan tetapi sehingga kini tidak ada garis panduan yang betul-betul langkah untuk kerajaan sementara dalam menghalang tindakan tersebut.

"Kita berharap perkara ini perlu disediakan agar wujud garis panduan yang jelas dalam soal penggunaan kemudahan kerajaan bila berlakunya pembubaran parlimen," sambungnya lagi.

Sebelum itu, Mohd Shukri yang merupakan panel pada Wacana Sinar Harian bertajuk "Rasuah Politik: Persepsi atau Realiti" bagi membincangkan peranan SPRM dalam usaha membanteras rasuah termasuk penglibatan mereka yang berprofil tinggi.

Turut menjadi ahli panel ialah Ahli Parlimen Kota Belud, Datuk Abdul Rahmad Dahlan, Pengarah Strategi PKR, Mohd Rafizi Ramli serta penganalisis politik, Dr Chandra Muzaffar.

Manakala moderator adalah Pensyarah di Kuliyyah Ilmu Wahyu dan Sains Kemanusian Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Dr Maszlee Malik.

- Harakahdaily


Blog Archive

Bloglist 3 (TERKINI)

Bloglist ProBN

Bloglist 4 (TERKINI)

Bloglist ProBN 2

Bloglist 5 (TERKINI)

  © Bloglist Malaysia by Ourblogtemplates.com> 2008

Kembali Ke Atas