BlogList Malaysia

01 February 2012

Azizan Dakwa Sokongan Terhadapnya Semakin Kuat

MB dakwa sokongan makin kuat, sedia beri penjelasan

Menteri Besar Kedah Datuk Seri Azizan Abdul Razak sedia memberi penjelasan terperinci mengenai isu penggantungan pelajar Kolej Universiti Insaniah (KUIN) kepada pemimpin PAS jika diminta berbuat demikian.

‘‘Saya bersedia memberi penjelasan terperinci mengenai isu itu pada mesyuarat politik bulanan PAS jika diminta berbuat demikian,” kata Azizan dipetik Utusan Malaysia hari ini.

Azizan yang juga pesuruhjaya PAS Kedah berkata walaupun keputusannya untuk menggantung lima pelajar KUIN mencetuskan rasa tidak puas hati di kalangan rakan-rakan Pakatan, namun ia tidak menggugat kedudukannya sebagai menteri besar.


Sebaliknya, Azizan mendakwa kedudukan beliau semakin kukuh dengan sokongan daripada ahli-ahli PAS di peringkat pusat dan negeri.

“Siapa yang betul, saya atau depa (mereka), sekarang depa merasa malu sebab dah tersilap,” katanya lagi petik akbar milik Umno itu.

PAS dijadual mengadakan mesyuarat jawatankuasa pusat pada 12 Februari depan.

Dalam perkembangan berkaitan, The New Straits Times pula memetik Azizan membidas Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu, Ketua Pemuda PAS Nasrudin Hassan dan pengarah komunikasi PKR Nik Nazmi Nik Ahmad kerana cepat menyalahkan beliau sebelum memeriksa fakta kes.


Dakwanya, kelima-lima pelajar yang digantung itu adalah mengikut Akta Institut Pendidikan Tinggi Swasta 1996 (Akta 555) dan bukannya di bawah Akta Unversiti dan Kolej Universiti (AUKU) yang mahu dihapuskan oleh Pakatan Rakyat jika berkuasa, seperti yang dilaporkan.

Mohamad Sabu sebelum ini dilaporkan berkata, PAS Pusat perlu mendengar penjelasan daripada Azizan sebelum mengambil sebarang keputusan kerana apa yang dilaporkan oleh media berbeza dengan apa yang berlaku.

Nik Nazmi pula meminta supaya Pakatan bertindak terhadap Azizan kerana tindakan terhadap lima pelajar itu bercanggah dengan kandungan Buku Jingga yang mahu menghapuskan AUKU.

Berkaitan : KUIN: ‘Azizan ada kuasa guna AUKU,’ kata Umno Kedah


Blog Archive

Bloglist 3 (TERKINI)

Bloglist ProBN

Bloglist 4 (TERKINI)

Bloglist ProBN 2

Bloglist 5 (TERKINI)

  © Bloglist Malaysia by Ourblogtemplates.com> 2008

Kembali Ke Atas